Bock

Long time no see......

Bryggde en bock i våras. Den stod på jästanken rätt länge.
Tror OG va 1.071 å så fick vi inte ner den till mer än 1.036. Lät ju högt ju....
Mäsk vid 68 som vanligt. Nu är jag inte van att brygga högre og än ca 1.050, men spelar ju mindre roll.
Den är otroligt fin i body, smak och färg.
MEN den vill inte klarna!!!!! 4:e satsen på samma jäst. Kan det vara boven tro??????

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Bock

Vad var det för jäst?

Det är 34/70. Vi körde ytterligare ett brygg på samma jäst några veckor senare. Den jäste ner.
Men visst kan det blitt nåt tempfel vid mäskningen. Men den skulle ju vatt söt om det vore fel.
Jag får samma värde med olika mätmetoder. Både hydrometer och refraktometer.
Visst KAN det vara så att humlebeskan och restsötman är så välbalanserade att det tar ut varandra.
Intressant hur som helst.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Min erfarenhet är att öl som inte klarnar bra beror ofta på ett lite för dåligt eller kort kok.
Visst kan det vara jästen som svävar omkring men det låter inte riktigt sannolikt.
Prova med gelatin, det kan hjälpa-

Hmm... Sent svar som vanligt här. Men ska reda ut lite om denna.
Vi tappade om till lagringstank efter några veckor då vi skulle jäsa en ny i jästanken.
Sen hände inte mycket. Den ljusa lagern tog vi ut direkt från jästanken medan jag tyckte bocken skulle få lite tid på sig.
Tror vi tog varsitt fat lite innan jul. Och sen tog ja 2 fat i jan-feb tror jag. Å dom var kristallklara. Dom första hade vi tappat redan i somras.
Hämtade ytterligare ett nu nyligen och det är kanonbra!
Något har blitt totalfel med mätningen. Det fattar jag inte alls. Den är inte söt som man skulle kunna tro med den utjäsningen. Stark är den, för det är som en spark i pannan. Är man van vid vanliga smuggel så efter samma mängd här så inser man att man måste koncentrera sig på ta sig till sängen.
Smakar otroligt bra (därav att man får balansproblem) Helt ren smak och nästan röd i färgen. Men den behövde ett halvår. Kommer lätt att brygga samma igen.Trots att 200 liter kan verka mycket, men kommer dela ut en hel del när flasktappningsapparaten är klar