Gusher?

Hej!

Tappade upp en ipa på flaska för fem dagar sen,öppnade ett gäng i dag som skummade över rejält..

Det märkliga var att resterande inte verkar ha bildat någon gusher.
Jag har varit extremt noggran med rengöring,fyllt flaskorna med kokande vatten sköljt med starsan osv.

En gemensam nämnare för ölen som skummat över var att det såg ut att vara humlerester i flaskorna som flöt runt samt att en av flaskorna hade en mystisk rand runt halsen på insidan.

/Hyfsat novis hembryggdare

Sv: Gusher?

Så som du beskriver det är det nog inte bristande renlighet i flaskorna.

Då kommer frågan ifall ölen verkligen var utjäst när den flaskades?

Mätte du og? Vad hade du för fg, och hur mätte du den? Samma värde med två-tre dagars mellanrum? Total jästid? Hur smakade de som blev kvar? Hur kolsyresatte du ölen?

Hade OG på 1,060 och FG på 1,010så den har ju jäst ut bra.

Jäste med us safeale 05

Tog första FG efter 9 dagar när jag torrhumlade, med en steriliserad slev tog jag provet med.
Då hade ölen ej jäst ut helt.

Tog FG igen efter 5 dagar till då låg FG på 1,010 tappade om och lät stå i några dagar när jag skulle tappa upp var FG samma.

Bör tilläggas att det kom med en del jäst och humlerester när jag tappade om.

Brukar alltid sätta på en humlestrumpa på silikonslangen när jag tappar om innan flasktappning men dom va slut hemma:(

Primade med moccasockerbitar till mina 33 flaskor och vanligt bitsocker till 50 cl

Ölen smakade bra annars,är lite orolig för flasksprängning...

4 Senast ändrad av Perwaste (2018-04-18 21:01:26)

Ja du, hur var smaken då? 

Så som du beskriver det är det nog inte själva flaskorna som är boven. Troligen inte själva ölen heller, från jäshinken.

Jag tänker att det kan vara ngt som infekterat ölen, och att det kan ha kommit från slangen, nya kärlet för omrappningen eller kranen.

Den lilla randen du beskriver i någon flaska är kanske helt enkelt jästrester?

Edit: använder du tappkran eller någon form av hävert?

Jo ölen smakar som den ska,smakade senast igår.

Men det har bildats kolsyra redan vilken känns lite tidigt,men det är kanske normalt?
(Har inte överdrivet många brygder bakom mig)

Dom flaskorna som skummat över har varit dom sista jag tappat upp,alltså sista litrarna i hinken.

Jag använder hävert met silikonslang(kokas efter varje användning) och flaskfyllare.

Tänker att det kommit med mycket bös i dom flaskorna som tappats upp sist och det blivit nån form av reaktion?

Tack för tidigare genomtänkt svar smile

Förövrigt en extremt beroende framkallande hobby detta:)