Humle - kombinera och komplettera

Finns det någon sida eller tråd där man listar vilka humlesorter som kompletterar varandra bra. "Smaken är ju som baken" men det kan ibland vara bra att ha någon liten vägledning när man står med diverse slattar kvar från olika bryggningar.

Just nu har jag: Magnum, Saaz, Target, Amarillo och Cascade..
Synd att slänga humlen i soporna, lika synd att slänga det i ett ölkok om det fördärvar alltihop..

Sv: Humle - kombinera och komplettera

Synd att slänga humlen.

Av de sorter du har så kan du använda Magnum o Target som beskahumle.
Antingen var för sig eller tillsammans då de är tämligen neutrala båda två.

Amarillo o Cascade fungerar bra ihop som smak o aromhumle.

Saaz humlet är också en utmärkt smak o aromhumle, men dock kanske inte tillsammans med Amarillo o Cascade.
Magnum som beska o Saaz till smak o arom i ljusa lageröl är en utmärkt kombination.

Så jag ser inte något skäl till att kasta humlet så länge som bäst-före-datum inte gått ut.

Sv: Humle - kombinera och komplettera

Då kör jag magnum som bitter och sedan muxar target/saaz i de andra två givorna. Jag vill inte ha ren tjeckisk smak utan bara använda Saaz som en liten smakbrytare.