Göra åt öl som inte jäst ut?

Hej!

Har precis tappat mitt livs andra sats på flaska (min första gjorde jag i december av PGWs nybörjarsats för APA). Det blev en pale ale gjord på helmalt och amarillo. Jag använde 1,25 kg pale ale-malt och ca 6 liter vatten. Jag använde metoden BIAB och fick ett OG på 65. Jag hade i exakt ¼ paket safale US-05 torrjäst då det står på paketet att det räcker till 20-30 liter öl, min vört blev 5 liter. Efter 27 dagars jäsning primade jag och tappade jag det på flaska och nybörjare som jag är mätte jag inte FG förrän kapsylerna var på. FG var 30. Eftersom PGW-satsen jäste från 53 till 10 på 12 dagar så tänkte jag inte längre än att det borde vara klart efter 27.

Hur borde jag göra? Korka upp flaskorna och hälla tillbaka ölen i damejeannen, tillsätta jäst och låta det jäsa klart eller bara låta de vara?

Sv: Göra åt öl som inte jäst ut?

Hur du ska göra vet jag inte riktigt, att hälla tillbaka är inget bra för du kommer syresätta vilket kan ge dig oxidation, å andra sidan vill du ju ha igång en jäsning igen så det kanske inte är så farligt, men nästa gång använder du hela paketet jäst som du rehydrerar innnan du pitchar, sen mäter du fg så du vet att det är färdigt, för hög mesk temp kan ge dig ojäsbart socker om jag inte har helt fel.

Anders

Tack för svaret!

Hur lång tid kan det ta innan ölet oxiderar om jag häller tillbaka det försiktigt och tillsätter ny jäst? Det är ju inte mer än ca 4,5 liter så jag kommer dricka upp det ganska snabbt.

Tror du jästen kommer att orka kolsyra ölet i flaskorna om jag bara låter dem stå? Finns det risk att flaskorna går sönder om de börjar jäsa för att bilda kolsyra?

Rehydrera betyder att jag blandar ut det i lite vatten jag kokat och låtit svalna till ca 25 grader va?

Daniel

Har du testat om du har fått någon kolsyra än?

Om du inte har fått det kan du göra en annan sak : blanda sockerlag med ny jäst och försiktigt dosera med pipett. Detta har jag själv inte gjort, men sett som förslag vid tidigare tillfälle.

Jästen som då tipsas om är F2. Sök på nätet efter dosering sockerlag och prmining så tror jag du hittar det.

Beroende på temp vid näskning kan det vara färdigjäst ändå, även om jag tycker det ligger väl högt.

Perwaste skrev:

Har du testat om du har fått någon kolsyra än?

Om du inte har fått det kan du göra en annan sak : blanda sockerlag med ny jäst och försiktigt dosera med pipett. Detta har jag själv inte gjort, men sett som förslag vid tidigare tillfälle.

Jästen som då tipsas om är F2. Sök på nätet efter dosering sockerlag och prmining så tror jag du hittar det.

Beroende på temp vid näskning kan det vara färdigjäst ändå, även om jag tycker det ligger väl högt.

Jag mäskade 90 minuter i 67-68 grader. Hade kastrullen i ugnen med termometer i hela tiden.

Jag tappade det i fredags, borde jag öppna en flaska och kolla om det kommit kolsyra?

6 Senast ändrad av Perwaste (2018-02-06 19:40:54)

Jaha, njae då väntar du till det gått två veckor, förvarar sedan svalt i ytterligare en/två veckor. Sen smakar du.

Jag fick för mig att det hela hade kommit längre i tid smile

Och med den högre mäsktempen är det inte så konstigt att FG hamnar högre. Lte högt ändå kanske, men  land blir det några pinnar extra åt ena eller andra hållet.

Nu börjar du samla erfaranheter till din tredje bryggning smile

Om du vill ha ett mindre utjäst öl mäskar du i temp som nu. Ett mer utjäst, då sänker du till 64-65 i mäsktemp. Som exempel.

Tack så mycket för hjälpen!
Tänkte först göra nästa bryggning i morgon men om det nu finns hopp för den förra satsen så är det inte lika brottom..

Det bästa är väl att mäska med raster och inte bara en temperatur? Skulle jag kunna få ett schema som jag skulle kunna testa vid nästa bryggning?

8 Senast ändrad av Perwaste (2018-02-07 07:49:31)

Såhär som nybörjare ska du nog hålla dig till en temperatur tycker jag. Dessutom är de flesta malter så modifierade att det inte i normalfallet behövs olika raster. Ta det sen när du läst in dig på området.

Det stora tipset är att skaffa en bra bok om bryggning. Det säljs bl a här på Humle. Då förstår du varför man gör på det ena eller andra sättet. En fysiskt existerande bok i handen, -en investering!

Efter det kommer intresset att styra dig hur mycket du nördar ned dig i tekniker, kemi; fysik etc. Men fram till dess, håll det enkelt smile

En smart grej när det gäller kolsyrejäsning på flaska, ta en liten skvätt och häll i en liten petflaska så den blir halvfull, jag tog en halv sockerbit sen trycker du ihop flaskan så ölen kommer upp till halsen och då skruvar du på korken, när flaskan har återtagit sin normala form och blivit hård så vet du att kolsyra har bildats.

Anders

10 Senast ändrad av daniellindsten (2018-02-07 20:42:08)

Perwaste skrev:

Såhär som nybörjare ska du nog hålla dig till en temperatur tycker jag. Dessutom är de flesta malter så modifierade att det inte i normalfallet behövs olika raster. Ta det sen när du läst in dig på området.

Det stora tipset är att skaffa en bra bok om bryggning. Det säljs bl a här på Humle. Då förstår du varför man gör på det ena eller andra sättet. En fysiskt existerande bok i handen, -en investering!

Efter det kommer intresset att styra dig hur mycket du nördar ned dig i tekniker, kemi; fysik etc. Men fram till dess, håll det enkelt smile

Vilken temperatur blir bäst då? 66grader?

Kan du tipsa om en bra bok?

Skulle också vilja ha en bra bok med många recept på ipa och apa.. De receptböcker jag hittat innehåller bara några recept av varje öltyp.

Atrox skrev:

En smart grej när det gäller kolsyrejäsning på flaska, ta en liten skvätt och häll i en liten petflaska så den blir halvfull, jag tog en halv sockerbit sen trycker du ihop flaskan så ölen kommer upp till halsen och då skruvar du på korken, när flaskan har återtagit sin normala form och blivit hård så vet du att kolsyra har bildats.

Anders

Det var smart! Det ska jag testa nästa gång!

daniellindsten skrev:

Kan du tipsa om en bra bok?

https://www.bokus.com/bok/9789163610127 … t-eget-ol/

Den här hade jag när jag började, och jag tycker den är bra för att få ihop grunderna. Det finns andra böcker som också är bra.

Bättre att ta några enkla recept några gånger till dess man förstår metoden, trimmar till sina egna rutiner innan man drar igång för många spretande projekt. Det blir så himla bra om man håller det enkelt, så gott helt enkelt! Sen kommer experimentlustan igång av sig själv.