Mäskning för Prime Minister's Pale Ale

Vi är två glada amatörer som har fått låna utrustning för maltbryggning för första gången. För att hålla det enkelt valde vi ett färdigt recept som finns här på hemsidan:

https://shop.humle.se/olrecept

Ölet vi valde kallas Prime Minister's Pale Ale, men efter att ha fått hem ingredienserna inser vi att receptet inte är så detaljerat som vissa andra på den sidan. Det står t.ex. inte några tider eller temperaturer för mäskningen, så som det gör för lagern precis under. Är det någon som har förslag på hur vi ska göra mäskningen för att det ska bli bra?

Sv: Mäskning för Prime Minister's Pale Ale

Vad har ni fått med mer från Humle? Vattenåtgång, är det 25 liter i hinken antar jag?

Vilken typ av utrustning har ni fått låna? Är det en gryta och påse (s.k BIAB), bryggverk, eller någonting annat?

När vi vet det kan vi ge lite mer hjälp :-)

Sv: Mäskning för Prime Minister's Pale Ale

Vi har inte köpt mer än ingredienserna och rengöringsmedel från Humle. Utrustningen vi lånat är av typen  gryta och påse.

Vi har tänkt börja med att brygga en halv sats, dvs 12,5 liter. Jag har tolkat det som att den mängd som står i receptet är volymen man börjar mäskningen med, men det kanske är fel? Eller är det till och med så att man fyller på med vatten någon gång i processen, så att det blir full volym att jäsa?

4 Senast ändrad av Perwaste (2018-02-03 12:07:13)

Sv: Mäskning för Prime Minister's Pale Ale

Då är det BIAB som metod.

Jag gör ett försök att förklara, även om jag aldrig bryggt enligt den metoden. Annan som har andra idéer får gärna komplettera.

Ni vill ha 12,5 liter ned i jäshinken.

vi utgår från den vattenmängden, 12,5 liter.
Nu måste vi lägga till den mängden vatten som malten suger upp, och som blir kvar där. Ni kommer att använda 2,5 kg + 125 g malt= 2,6 liter vatten. Cirka.
Sedan måste vi räkna med att det kommer att koka i en timme, och då kommer det att avdunsta 2-3 liter.

Då har vi en total vattenmängd på 12,5+2,6+2=17  liter, cirka. Då har vi inte räknat med det som blir kvar i humlen, eller sista slatten i botten. Lägg på en liter till. Det var vattenåtgången det.

Jag skulle värma vattnet till ca 67 grader, i med påsen, i med malten. I o m malten åker i hamnar ni runt 65 grader. Det är väldigt bra med en bra termometer, har ni det? Hamnar ni för lågt i temp, värm mer. Hamnar ni för högt, häll i lite kallt vatten, behövs inte så mycket.

Håll det i en timme, rör sakta och försiktigt runt några få gånger. Står ni med grytan på spisen? Om det är möjligt höj sedan tempen till 74-78 grader, och håll den under ca 10 min.

Lyft påsen och låt rinna av.  Nu är det dags att koka, med humlen så som angivits i receptet.

Sv: Mäskning för Prime Minister's Pale Ale

Stort tack! Det blir alltså den "en-stegs infusions-mäskning" som nämns i guiden här på Humlegården:

https://shop.humle.se/olbryggning

Det verkar ju vettigt med tanke på att det är just pale ale-malt vi använder smile

Om någon har något att anmärka på eller utveckla från Perwastes redan utförliga svar har ni till imorgon bitti på er, för då sätter vi igång!