Jäsning avstannad - tillsätta torrjäst?

Premiärbryggde en belgisk Ale "Golden Beverius" för drygt 10 dagar sen. Allt gick bra och efter tappningen till jäskärlet satte jäsningen igång till min stora glädje. Men efter bara 2 dygn stannade den av.

Har  försökt att få liv i den genom att skaka om jäskärlet, tillsatt 1 dl sockerlag (jäsning återupplivades några timmar ) men tyvärr har den stått utan att jäsa sedan dess.

Har en påse torrjäst Fermentis Safale  us05 hemma som jag tänkte slänga i som en sista åtgärd.

Är det lönt eller är batchen redan förlorad?

Tacksam för svar

Sv: Jäsning avstannad - tillsätta torrjäst?

Innan vi går vidare med ev åtgärder:
vilka värden har vi? OG, förväntat FG, vilken jäst, vilken temp har det stått i?

Det kan vara utjäst om det varit bra fart i jästen. Den kom ju igång efter lite sockerstimulans igen.

Har du mätt SG?

Hej,

Är som sagt en riktig rookie men förväntad OG: 1.068 enligt beskrivningen.
Jästen som användes var brewferm topjäst (2 påsar) som jag blandade ut i vatten innan jag tillsatte den
Har stått i ett rum med ca. 20-22 grader.

Har inte mätt SG, som nybörjare glömde jag att beställa mätinstrument till detta:-(

4 Senast ändrad av Perwaste (2018-01-10 12:11:53)

Det kan nog vara idé att beställa. Gör du det idag så kan det ev levereras på fredag big_smile

Jag har inte använt den jästen, men jag tittade som hastigast på nätet, och det verkar som om det är en snabb jäst.

Ibland går huvudjäsningen riktigt fort, men sedan fortsätter jästen att jobba, i det tysta så att säga. Någon annan kanske vet mer om den sorten.

Jag skulle sätta min peng på att det är utjäst och redo att tappas på flaska lr fat. Vill du gardera snabbordrar du en hydrometer och testar.

Har precis beställt en hydrometer.
Om den visat OG 1068 så är det kanske värt att efter jäsa 2-3 veckor på flaska och chansa?

Tack så mycket för dina tips och synpunkter ????

Tack själv smile

Du ska mäta innan du flaskar, inte efter. När du ser vad du har där kan man fundera vidare, är det alldeles för högt är det något som skitit sig i processen.

Men-, oftast har det ju inte det, det mesta går bra.

Jäshinken, har den tappkran? Om den har det är det ju rätt enkelt att helt enkelt tappa ut en liten skvätt och smaka och lukta. Öpnna inte locket förrän du ska flaska eftersom det då kommer in för mycket syre. Men en minimal liten skvätt ur en tappkran gör inte så mycket.

Sen är det ju det där med flaskning.

När du flaskat antar jag att du har socker i någon form så att du får en kolsyrejäsning på flaskan? Då ska den stå två veckor i rumstemp innan den åker ner i svalkan någon vecka före avsmakning. Men det har du koll på?

Tänkte lägga i 1 dl sockerlag i tapphinken. Sen tappa över mäsken för att sedan fylla flaskorna.