Minskad alfasyra i gammal oöppnad humleförpackning?

Jag har en oöppnad förpackning Chinook pellets 13,8% USA 2002. Kvaliteten är garanterad t.o.m dec 2005 i oöppnad förpackning men i och med att den förvarats i rumstemperatur undrar jag om alfasyranivån sjunkit betydligt eller om jag kan räkna på 13,8% när jag använder den i mitt recept? Jag brukar normalt förvara min humle i frysen men nu hittade jag en bortglömd förpackning och tänkte brygga mig en Sister Star of the Sun på "kvarlevorna" wink Brygger i morgon Söndag så jag hinner inte skaffa en ny.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

2 Senast ändrad av JohanD (2006-02-11 23:50:32)

Sv: Minskad alfasyra i gammal oöppnad humleförpackning?

Sannolikt vet inte humlen om att det redan är feb '06, så dec '05 är säkert helt OK!

Jag bryggde ikväll och funderade, "Kan jag använda min 'gamla' humle som bitterhumle"? Jag har både oöppnad, och öppnad (i frysen) som är bortom datumet på paketet.

Sv: Minskad alfasyra i gammal oöppnad humleförpackning?

Jag skulle räkna efter uppmätt alfrasyra. Även om det är någon % eller två mindre är det mer eller mindre försumbart. Vakumpackad humle verkar hålla ganska bra.

Sv: Minskad alfasyra i gammal oöppnad humleförpackning?

Tack för hjälpen. Nu är ölet bryggt och satt på jäsning. Med ett teoretisk IBU på 91!* skall det väl ge välbehövlig spark i skrevet. wink Dvs om den där Chinookhumlen verkligen höll 13,8% alfasyra. Vissa humlesorter är ju tydligen väldigt känsliga för längre lagring (öppnad förpackning) och alfasyran minskar ganska snabbt, även om den är förvarad i frysen.  I Promash kan man ju kompensera för detta.

*Sister Star of the Sun är (ö)känt för en extrem mängd humle som trots allt efter ett par månaders lagring brukar ge ett väldigt gott öl.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Minskad alfasyra i gammal oöppnad humleförpackning?

Du har alfasyra c:a 5,7% kvar efter 3,5 år i rumstemperatur

Sv: Minskad alfasyra i gammal oöppnad humleförpackning?

Stackars Torgny. Han fick vänta mer än 11 år på det här svaret.:(

Sv: Minskad alfasyra i gammal oöppnad humleförpackning?

Men där satt den ju! Tack för svaret haawa. smile
Och tack för omtanken Björn. Jag brygger fortfarande...11år senare, fast...kanske inte just den ölen eller med den humlen.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Minskad alfasyra i gammal oöppnad humleförpackning?

Gäller den beräkningen även om man förvarar humlen i frysen?

Anders