Har jag varit dumsnål...

Här har ni en riktig novisfråga. Min bryggningserfarenhet sträcker sig till att ha gjort svagdricka några år, på flytande maltextrakt. Det har gått hyfsat.
Så även i år. Rättare sagt - jag försöker även i år. Rörde ihop grejerna igår kväll, så krukan har stått i pannrummet i snart ett dygn. Runt 22 grader därinne. Använd öljäst: Nottingham.

Problemet är att det inte verkar jäsa ett dugg. Inga bubblor, inget, och det luktar väldigt lite jäst.  Grejen är att bäst före-datum för jästen är 2015. jag har haft påsen (oöppnad) i kylen, så jag trodde att den skulle vara OK. Men öljäst är kanske känsliga? Har jag gjort bort mig? Jag har en påse jäst till som legat i kylen: Craft Series M79, utgångsdatum maj 2017. Ska jag testa att använda den? Eller är det bata att bita i det bittra äpplet, hälla bort, göra om och göra rätt?

Sv: Har jag varit dumsnål...

Nu sitter vi i båten, ingenting hälls ut wink

Nå, jag tror nog att jästen är för gammal, bågra månader är väl ok, Men när det närmar sig två år är det nog lite väl gammalt.

Jag skulle nog pytsa i torrjästen istället.

I brist på input här i går kväll så pytsade jag i den M79 jag hade. Och si, i morse var det ett härligt skum på ytan. Nu är jag glad igen :-)

Ja du ser, ett bra drag av dig!