Fatöl med kylt torn hemma i köket :-) igen! Vi diskuterar vidare!

Så som bevisligen flera andra hembryggare vill jag (ska jag) ha fatölstapp i köket :-) minst två kanske tre tappar.

Lyckligtvis finns plats för fat och kyl i källaren precis under köket. 

Kegerator slang/synål tapptorn/tappar borde inte vara något problem sådant finns ju mycket information om i forumen. Tryckskillnaden tror jag inte heller blir något problem efter vad jag läst. 2-3 m gör helt enkelt inte så stor skillnad (ca 0.25bar) snarare positivt mot skum.

Men så var det detta med kylning av slang och torn. Jag har läst någon tråd om detta men inte mycket. Om detta nu är nödvändigt. Eller nödvändigt är det ju såklart inte önskvärt kanske. Mindre varm öl att slå ut och lägre risk för snusk i slangen. Något som jag bekymrar mig över. När man tänker sig tappa en eller flera öl vid flera tillfällen i veckan tror jag inte det blir rengjort efter varje användning direkt. En gång i veckan kanske i bästa fall. Ni som har eller har sett sådana byggen kan väl skriva om edra erfarenheterna.

I kommersiella fatölssystem kyls ej faten i sig utan ölet kyls under dess väg genom slangen och ofta är hela tapptornet kylt med en slinga som går genom tornet och slangknippet via ett vattenbad som i sin tur kyls av ett aggregat.

Hemma vill jag kyla faten för hållbarhet (inte ett problem på krogen) men helst även slang och torn. Att både ha faten i en kyl och sedan ännu en "öl"kylare bredvid känns som kaka på kaka. Bättre då att låta kylskåpet även kyla slang/torn på något sätt.

Jänkarna verkar pigga på att leda kall luft ur kylen längs med slangen i rör. Känns ineffektivt tycker jag. Hellre då lägga en slang extra med ölslangarna och isolera runt hela knippet (finns färdiga sådana "cobraslangar".

Jag tänker mig ett vatten bad stående i kylen/kegeratorn med en spiral och typ en akvariepump som cirkulera vattnet genom slangpaketn och torn ev. med någon tillsats i vattnet. (Salt glykol algmedel vad vet jag beror på vilka problem som uppstår).

Har något sett detta i praktiken? Åsikter? Tips?

Sv: Fatöl med kylt torn hemma i köket :-) igen! Vi diskuterar vidare!

Nu är det ungefär ett år sedan så det kanske har hänt en del, eller?
Har nu en vattenkylare men är lite sugen på något annat mer behändigt. Kanske en luftkylare som man bara drar igång 10min innan man häller upp ölen.
Hur blev det för dig? Behöver du vaska mycket öl som är kvar i slangarna? Löste du kylproblemen?

Nope inte hänt så mycket på just detta projekt. Kranarna är nu tre st och samsas med faten i matkällaren. Funkar men inte toppen.

Tror fortfarande att det är fullt möjligt både med eller utan kula till köket.

Har testat lite olika varianter och skulle rekommendera att ha en kylanläggning med kylsslinga för slang och torn.
Dessa kylanläggningar är rätt dyra men det händer att de dyker upp på blocket. Kan även vara bra att prata med folk inom restaurangbranschen.

Att inte ha någon kylsslinga innebär att du i princip alltid måste kasta minst en öl.

Ta't lugnt, ta en hembryggd