OG och jäsbartsocker

Hej!
är väldigt ny inom hembryggning, men väldigt intresserad.

Jag har precis gjort en batch som ska bli en julale.
Receptet modifierade jag lite på känn, så det får bära eller brista.
Jag tycker att vörten blev väldigt söt, något jag dock önska.
Jag hade og på 1052 när det åkte ner i jäslärlet, min tanke är att att fg ska landa på 1012-1015
Mina konkreta fråga är kan OG visa ojäsbart socker, eller visar det endast jäsbart socker?
Alltså rent teoriteiskt, kan man ha högt OG utan att för den skull ha något jäsbart socker som jästen kan "äta"?

MVH/ Richard

Sv: OG och jäsbartsocker

Hej! va roligt att du är intresserad av hembryggning, Int säker jag förstår frågan riktigt, mätningen går till genom att mäta densitet på vörten/ölen så den mäter allt om den mäter 1.052 då är en del av det ojäsbard beroende på hur man gått till väga när du bryggde ölen.

Mängden jäsbart socker beror på vad man har bryggt med, temperatur på sin mash och val av malt. Samt om man bryggt med ett extrakt kit.

Sv: OG och jäsbartsocker

Mjödner skrev:

Hej! va roligt att du är intresserad av hembryggning, Int säker jag förstår frågan riktigt, mätningen går till genom att mäta densitet på vörten/ölen så den mäter allt om den mäter 1.052 då är en del av det ojäsbard beroende på hur man gått till väga när du bryggde ölen.

Mängden jäsbart socker beror på vad man har bryggt med, temperatur på sin mash och val av malt. Samt om man bryggt med ett extrakt kit.

jo, det är väldigt roligt.
Jag tror du förstått frågan rätt. Min fråga var om OG visar alla typer av sockerarter, om det rent teoretiskt skulle kunna gå att få ett högt (eller lågt) og men att det endast är ojäsbart socker så jästen får inget att jobba med. Detta har jag nu förstått att OG gör/visar. DVS visar allt i vörten som påverkar desiteten, och inte endast jäsbart socker. vilket låter fullt rimligt, men som jag ville få klarhet i.

tack för svar