Smaksättning av mjöd, lite råd?

Hej

Jag har i nuläget ca 20 liter pågående mjöd.

Har använt 7kg honung och en mjödjäst samt näring m.m.
Mjödet har nu stått på primären i 5v och jäsningen har mer eller mindre helt avstannat.

Min tanke är nu att dela upp satsen på tre till sekundären.

10 L som blir helt och hållet naturellt.

5 L kryddas med chilli och kanel.

5 L kryddas med torkad fläder. Alternativt björnbär och havtorn.

Min fråga gäller egentligen risker och likandande för infektion vid smaksättning.

När jag läser om spörsmålet så råder de delade åsikter minst sagt. Men fördel är att påverka frukt och bär så lite som möjligt har jag förstått det. Man räddar den naturliga smaken på det sättet om jag inte förstått det fel.
Men att stoppa i saker i min brygd som inte är steriliserade och desinfekterade får mina nackhår att resa sig och tänka att jag kommer att förstöra min bryggd, med andra ord bjuda in djävulen som sprider pest och infektion.

Så då har jag hittat alternativen frysa, pastörisera, koka och tinkturera.

Har någon nån idé pm vad som är bäst, smakvis och renlighetsvis??

I skrivande stund lutar det mot detta:

Till 5 L har jag tänkt en chilifrukt och en kanelstång.(Har nån någon tanke om mängden)
Här är jag lite fundersam om hur jag ska tillsätta detta.
En tanke jag har haft är att mixa chilin i 1dl vatten och sen koka, sen kyla, därefter i med allt i mjödet.
Kanelstången har jag tänkt lägga i som den är i en humlepåse.
Men här tänker jag direkt risk för galenskaper, men har läst att andra haft i en kanelstång och inget konstigt har hänt.

Ovan kommer att flaskas lagom till jul är tanken.

Sen till sista 5 L.
Här som sagt är det torkad fläder som är första tanken. Här är jag faktiskt helt vilsen hur jag bäst tillsätter, men tinktur känns lockande.

Om jag inte kommer på en bra ide med den torkade flädern så blir de frysta bär.
Då björnbär och havtorn.
Har någon testat detta och tips om bra mängd??

Tackar för svar och idéer.( lite mer än en fråga inbakat i havet av ord, men men när man väl skriver är de ju omöjligt med bara en fråga)