Julöl med maltextrakt

Hej!
Är det någon som har något bra recept på enkel julöl med maltextrakt? Hittar ingen som är enkel... Tänkte brygga nästa helg.

Sv: Julöl med maltextrakt

Nu har jag inte någon bok framför mig, men det borde väl gå med i stort set vilket recept som helst, bara att konvertera basmalten till rätt mängs extrakt.

Det knöliga är väl de diverse rostade malterna, där kommet du nog inte undan stöpningen, innan extrakten ska i. Det finns ju iofs mörka extrakt också, är det något sådant du vill ha?

Kan kolla mer ikväll, du vill väl beställa snart.

Perwaste skrev:

Nu har jag inte någon bok framför mig, men det borde väl gå med i stort set vilket recept som helst, bara att konvertera basmalten till rätt mängs extrakt.

Det knöliga är väl de diverse rostade malterna, där kommet du nog inte undan stöpningen, innan extrakten ska i. Det finns ju iofs mörka extrakt också, är det något sådant du vill ha?

Kan kolla mer ikväll, du vill väl beställa snart.

Tack!
Hmm, den som är extra dark, verkar vara för mörk, men den här känns som ok: http://shop.humle.se/maltextrakt/sprayt … dark-500-g
Vad händer om man skulle blanda ljus och mörk spraymalt? Blir det något där emellan?
Vad brukar man ha för kryddor och när lägger man in dessa i koket?

Jag kan inte uttala mig om resutatet av blandning av detta, men kan inte se varför det inte skulle funka.

För ett par år sedan gjorde jag en julöl, men kan för mitt liv inte hitta noteringarna om recepter. Jag utgick från "Brygg ditt eget öl" an G Hughes. Men ändrade lite i maltnotan.

Hur som helst vill jag minnas att jag kryddande med
12 Stjärnanis
3 Kanelstänger, krossade
1 tsk Muskotnöt, mald
12 Kryddnejlikor, lättstötta
15 g Pomeransskal.

Något sådant var det, till 23 liter. Allt åkte i vid 10 min kvar av koket.

Gid vid första julen, sanslöst goda blev de som var kvar till andra julen.

Ledsen att jag inte kan bidraga mer till din fråga.

Jag ser att jag skrev 15 g Pomeransskal, det blir nog lite mycket. 2 torkade bitar var det.

Ok, då förstår jag tankegången... Vad ska man ha för jäst? Tänkte köra hälften ljusmalt och hälften mörk, så man får en bra blandning... Har humle kvar från tidigare bryggning, då är det bara väl att använda detta?

Perwaste skrev:

Jag kan inte uttala mig om resutatet av blandning av detta, men kan inte se varför det inte skulle funka.

För ett par år sedan gjorde jag en julöl, men kan för mitt liv inte hitta noteringarna om recepter. Jag utgick från "Brygg ditt eget öl" an G Hughes. Men ändrade lite i maltnotan.

Hur som helst vill jag minnas att jag kryddande med
12 Stjärnanis
3 Kanelstänger, krossade
1 tsk Muskotnöt, mald
12 Kryddnejlikor, lättstötta
15 g Pomeransskal.

Något sådant var det, till 23 liter. Allt åkte i vid 10 min kvar av koket.

Gid vid första julen, sanslöst goda blev de som var kvar till andra julen.

Ledsen att jag inte kan bidraga mer till din fråga.

Kollade hastigt på nätet:

http://shop.humle.se/humlegardens-julol-2015

Här har du idé om humle samt jäst. Den jästen har jag inte testat själv. Vad har du för humle i skåpet?

Perwaste skrev:

Kollade hastigt på nätet:

http://shop.humle.se/humlegardens-julol-2015

Här har du idé om humle samt jäst. Den jästen har jag inte testat själv. Vad har du för humle i skåpet?

Tack... det ser ju bra ut...

Tänkte så här, ta receptet på "Bishop Benny's Best Bitter"

Maltextrakt: Mellanmörkt torkat maltextrakt
Bitterhumle: Northern Brewer pellets
Smakhumle: East Kent Goldings pellets
Aromhumle: East Kent Goldings pellets
Jäst: Safale S-04

Sedan krydda med:
Mörk kandissirap
Kanelstänger, krossade
Muskotnöt, mald