Brygga egen öl när man skapa Aktiebolag

Hej vi är 5 st som bryggt tillsammans i  3 år nu och skulle vilja skapa ett Aktiebolag tillsammans och kollar just nu på lokaler också. Våra tankar börjar kretsa kring hur det blir när vi väl har bolaget. I dagsläget brygger vi öl som vi själva konsumerar men hur blir det egentligen om vi startar ett Aktiebolag.

Ifall utrustningen och lokalen vi håller till i ägs av Aktiebolaget får vi då fortsätta som vanligt och brygga och sedan säljer vi en del och väljer att ta hem en del eller räknas det då som någon typ av förmån eller liknande. Vi äger ju bara aktier i aktiebolaget och är ju inte anställda och tar ut någon lön utan bryggeriet är ju bara till för att senare kunna få tillstånd och sälja till pubbar eller systembolaget.

Är det någon som har koll på vad som gäller kring detta?

Sv: Brygga egen öl när man skapa Aktiebolag

Ett aktiebolag ska ju användas i en näringsverksamhet. Om ni inte ska driva ett kommersiellt bryggeri förstår jag inte vitsen med aktiebolaget. Det blir då en obligatorisk administration med årsredovisningar som ska skickas in till bolagsverket och deklarationer till skatteverket. Ni ska också sätta in ett aktiekapital på minst 50 000 kronor. Ni måste ha en ordnad bokföring, hålla bolagsstämmor och skriva protokoll mm oavsett ni säljer öl eller inte.

Ja, plockar någon ut något av värde ur bolaget ska det förmånsbeskattas för vederbörande. Kontrolluppgifter ska då skickas in till skatteverket. Allt sådant ska bokföras löpande och moms- och arbetsgivardeklarationer skickas in regelbundet till skatteverket. Ni måste utse styrelse mm. vilket registreras hos bolagsverket.

Att avveckla ett aktiebolag kan också vara en omständlig procedur som kan kosta en del.

Man måste ha koll på allt det här om man ska sköta det själv. Det är vanligt att näringsidkare tar hjälp av redovisningskonsulter och revisorer för sånt här och det är inte gratis vill jag lova.

Men har ni en klar inriktning för att driva ett bryggeri är det bara att köra på.

Hej, vårt mål med bryggeriet var ju att någon gång kunna sälja vår öl och vi har nu nått så långt att vi skaffat lokal och för att få sälja ölen måste vi ha en verksamhet och tillstånd och för det tänkte vi skapa aktiebolaget för att friskriva att någon av oss blir personligt skyldiga eventuella skulder etc. Och ja vi har läst på en hel del kring Aktiebolag men jag hittar inte all information och det var därför jag tänkte att någon här visste hur det ska hanteras.

Så åter till frågan måste man förmånbeskattas ifall man brygger till sig själva? Vi är ju inte anställda.
Man skulle ju kunna tänka sig som så att aktiebolaget inte äger bryggeriutrustningen utan bara lånar/hyr den av oss som privatpersoner.
Eftersom vi fortfarande äger utrustningen så kan vi väl rimligtvis också få brygga där eller?

Någon som har koll? (Och vi behöver inte diskutera varför vi ska bilda aktiebolag)

Det funkar inte att ni brygger och fördelar batchen mellan er och försäljning. All öl ni brygger i bolaget ska skattas och säljas via bolaget, ja om ni inte tänker brygga lättöl då.

Skulle tro att ni även löper risk för att förmånsbeskattas om ni använder malt, jäst och humle till egen bryggning om dom är inköpta i bolaget. Men att ert bolag skulle äga utrustningen är inte en grund för förmånsbeskattning. Det är onödigt svårt att hyra utrustningen av privatpersoner för bolaget, framförallt av delägare. Det är er revisor som ska hålla koll på att ni sköter er.

Men om ni köper råvarorna och brygger specifikt till er själva vet jag inte hur någon skulle få reda på det. Att ha ett aktiebolag och brygga en gång om året är inte olagligt, tror inte att det blir något ekonomisk lyckokast och ni lär behöva skjuta till pengar men visst borde det gå.

Ok, så bolaget som kommer brygga öl varannan vecka sköter sitt och vi köper in malten separat och brygger med samma utrustning så tycker ni att det borde vara ok de gånger vi använder bryggeriet privat?
Det kommer ju inte hända så ofta och vi räknar med att en del flaskor kommer ändå gå till provsmkaning av ölet som aktiebolaget tillverkar för att säkerhetsställa att ölet är gott innan det lämnar lagret.

Någon annan som inte tror eller vet att det inte är ok att använda utrustningen för att brygga privat?

En grej är att ni inte kan jäsa er egna öl i lokalerna, får ni en revision lär det kosta ert tillstånd om ni har oredovisad öl i lokalen.

Hörsägen kanske men ölen blir alkoholhaltig så fort jästen kommer i enligt skatteverket.

Antingen eller tycker jag. Om huvudsyftet är att ni ska kunna brygga privat starta en hembryggarklubb. Förhoppningsvis accepterar hyresvärden verksamheten där.

Om ni vill driva bryggeri gör det och undvik riskerna med privat verksamhet i de lokalerna.

Om ni ändå registrerat kommersiell bryggeriverksamhet i aktiebolagsform, uppenbarligen aktivt bedriver någon form av verksamhet som innefattar alkoholframställning i lokalerna men i mycket liten omfattning redovisar försäljning. Privata pengar kanske sätts in i bolaget men lite kommer ut.

Ja sådant kan orsaka ökat intresse från flera övervakande myndigheter, kanske även finanspolisen (lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism). Både banker och revisorer kanske blir oroliga eftersom de är skyldiga att rapportera dit allt om som kan tänkas ha att göra ex. med penningtvätt.

Känsligheten för sådant är förhöjd i dessa dagar. Som egen företagare har jag märkt av det på flera sätt. Ex. har bankerna krävt in omfattande redovisningar om förhållandena i mitt företag. Det är tydligt att detta inte har egentligt att göra med företagets ekonomiska situation som sådan. Detta gör de av alla företagskunder.

8 Senast ändrad av Tobbis (2017-05-20 17:35:32)

Känns ju skumt att man ska redovisa för öl som inte är tillverkad än, det är ju först när ölen jäst färdigt och är provsmakad vi bestämmer oss för att sälja dem eller hälla ut den, kan väl knappast tro att mikrobryggerierna redovisar öl som ej är färdig... Och redovisas vars? Skickar man verkligen in en rapport så snart man bryggt öl. Man redovisar ju öl som är tillverkad eller såld möjligtvis. Någon som har erfarenhet?
Ett alternativ är väl att bygga en egen klimatkammare inne i lokalen som ej används av bolaget utan endast i privat syfte. Frågan är också hur de med bolag gör när de provar nya öltyper, de kommer ju aldrig nå system bolaget utan är bara till för att ta fram en ny öl... Vad händer med den ölen?

Förvänta dig inte att logik och skatteverkets regler är detsamma.
Men det är väl inte orimligt att ölen ska redovisas i samband med jäsningen, hur ska annars skatteverket veta hur mycket som tillverkas? Alkoholskatten är en stor inkomstkälla för staten och den vill man nog ha koll på.

Du får skicka en fråga till skatteverket.

Ska höra med dem, men det är ju först när äger jäst klart man vet vilken alkohol halt den har så att rapportera före ölen är klar känns ju orimligt. Varför ska man dessutom rapportera in öl som aldrig ska gå till försäljning (tex nya ölsorter som testas) men jag ska försöka få tag i någon på skattemyndigheten, men ska läsa lite paragrafer först. Någon annan som vet något?

Här är en länk med lite smått och gott.
http://shbf.se/wiki/index.php/Starta_eget

Jo jag har läst den sidan några gånger och även lagen om alkohol skatt men hittar ingenting där kring mina frågor.

13 Senast ändrad av Atrox (2017-05-22 18:16:14)

Det enklaste är att ringa till dom och fråga, det kan ju även vara så att man får vaska 1000 liter öl pga olika omständigheter, det är väldigt svårt flr skattemyndigheten att hålla koll på råvaror mm som har ett bästföredatum, inte för att jag vill säga att det är ok att använda för eget bruk men möjligheten finns ju.

Anders

Aktiebolag och inga anställda? Låter lite konstigt..... Skulle tro att  skattemasen åxå tycker det. Ni kommer ju ingå i styrelsen i alla fall. Men ett tillverkande företag utan anställda tycker jag är skumt.
Det vanliga är att om man har enskild firma tex å sen ombildar, är ju att man blir anställd i sitt eget bolag. Sen har man en styrelse om mist 3. Det är då man kan bli sparkad från sitt eget företag! HA HA!!
Nä men att driva ett AB å inte va anställd funkar inte. Då måste ni nog ha andra anställda i så fall. Men ser ingen vinst i det. Varför skulle ni inte va anställda?????
Finns det problem med skattemasen på ena eller andra viset så får ni ändå inga tillstånd. Anmärkningar - inga tillstånd.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house