Går det att rädda "döbakt" öl?

Min 7:e batch - provsmakning. Inget pys när jag öppnade, ingen krona alls i glaset! Fantastisk smak (APA)...
Går det att rädda för det första? Öppna flaskorna och hälla i lite socker/frysmalt? Var ovanligt mycket fällning i botten.
Om man kan få tips på varför det blev så uppskattas ju det också. men då behöver Ni kanske vet process, ingredienser... APA i Bryggverk räcker inte?

2 Senast ändrad av Kenneth (2017-10-18 18:16:36)

Sv: Går det att rädda "döbakt" öl?

Svårt läge.
Kanske kan rädda den genom att öppna flaskor na och tillsätta en milliliter jästslurry.
Samt vänta ett antal veckor (3-4)..
Om du inte tillsatt socker innan så gör det samtidigt. Mellan 5-7 gram per liter öl.

Sv: Går det att rädda "döbakt" öl?

Sådär har jag haft en gång. Jag öppnade, och inte minsta antydan till kolsyra, men iofs bra smak.

Inte vet jag om det var det som räddade det, men jag vände runt flaskorna försiktigt några dagar, lät dem stå ett tag igen. Då satte det fart, och det blev bra. Nu kan jag ju inte säga att det verkligen var så, för jag lämnade inte kvar några referensflaskor orörda.

Vid vilken temp har flaskorna stått i, och hur lång var kolsyrejäsningen? Jag tycker två v är en bra tid, även om det ibland räcker med en.