Fatanläggning för 300g kolsyrepatron

Nu är detta kanske en dum fråga men överväger att pynta ut lite mer kosing på denna underbara hobby enbart så jag slipper tappa på så många flaskor och för att slippa jäst i glasen. (jäster brukar inte gilla det)

Så nu undrar jag över  Produktnr:  8480 fatölanläggning för 300 g kolsyrepatron (Petri-adapter, regulator, nytt fat, tappkran, slangar, kopplingar)
1. Ligger ölen okolsyrad på fatet och kolsyras på väg ut?
2. Hur många liter normalt kolsyrad lager räcker en sådan kolsyre patron till?
3a. Hur länge kan jag ha fatet kopplat till tappkranen innan det blir dåligt / ändrar smak?
3b. Hur snabbt bör jag dricka upp fatet?
3c. Kan/bör man koppla bort kranen om man inte skall dricka mer samma dag / de närmaste 24 timmarna?
4. För en total amatör med fat anläggningar hur svårt är det att göra fel/skada sig/andra pga detta?
5. Andra råd/tips/synpunkter jag bör veta / tänka på?

2 Senast ändrad av Salle (2006-11-19 00:48:53)

Sv: Fatanläggning för 300g kolsyrepatron

1 Den är kolsyrad innn du ska ha ut den, du kan antingen kolsyra det med 300g tuben eller jäsa fram kolsyran
2 Ska du bara driva ur ölen ur fatet har jag hört att det ska räcka till ca2 fat, ska du skaka i kolsyra från patronen så räcker det nog inte med en tub/fat
3 a Har jag aldrig haft problem med
3 b se svar 3a
4 Jag har pga en egen klantig koppling fått ett rejält blåmärke på  höger arm en gång då en slang lossnade, hade den träffat ögat hade jag nog varit blind på det ögat nu, men det var jag som använde en dålig koppling till kolsyran.
5 Skaffar man ett fat så tror jag att man vill ha fler.....

Salle i Växjö

3c Jag brukar stänga av kranen för att det inte ska läcka ut kolsyra, jag har dock enstörre patron.

tjena

1. Ligger ölen okolsyrad på fatet och kolsyras på väg ut?
Ölen kolsyras direct i fatet genom en av ventilerna som leder in i fatet
då gastrycket ökas via regulatorn vandrar gasen ner i ölen efterhand

2. Hur många liter normalt kolsyrad lager räcker en sådan kolsyre patron till?
jag brukar klara mig med en men har en i reserv man kan ju prima fatet
då behöves ju bara gasen för att driva ut ölet . då botten är svärisk tömmer
man i princip allt utan att få med nån jäst som ligger på botten

3a. Hur länge kan jag ha fatet kopplat till tappkranen innan det blir dåligt / ändrar smak? tror att du kan nog räkna med upp till flera månader

3b. Hur snabbt bör jag dricka upp fatet?
innom några månader tror jag

3c. Kan/bör man koppla bort kranen om man inte skall dricka mer samma dag / de närmaste 24 timmarna? du kan nog ha den påkopplad hela tiden
men kanske tappa bort en halv deciliter om det har stått länge

4. För en total amatör med fat anläggningar hur svårt är det att göra fel/skada sig/andra pga detta? tror att det är ganska liten risk om man följer beskrivningen
som medföljer.

5. Andra råd/tips/synpunkter jag bör veta / tänka på?
jag föreslår att du skaffar sk sytråds slang och två john Guest snabbkopplingar
pga den medföljande ölsangen kräver att man släpper på trycket annars skummar man bort en massa öl , men med sytrådslangen så kan man ha
fullt gastryck pga tryckfallet som uppstår då den är så tunn

om man tex ska tappa på flaska utan förluster av kolsyra bör man ha fatet
i 0 -1 C nått dygn

Aha.. Så om jag sekundärjäser och primar i fatet, kyler ner det till 0 och tappar upp på flaska från tappen så får man kristallklart öl utan jästbotten i flaskan alls? Trodde inte det var möjligt (läs värt besväret för hemma bryggaren).

5 Senast ändrad av spover (2006-11-19 16:25:47)

Yes , jag har provat ett par gånger , kanin'bra :-O)

Lite bättre beskrivning här ....
http://www.shbf.se/Tidningen/Online/But … ensats.php