Sort av Humle

Hej!

Nu har jag kommit till valet av humle jag ska plantera. Då jag vill ha plantorna som vindskydd, då tänkte jag att varför inte sätta en sort som är okej att brygga öl på. Det är en rad på ca 25 meter jag vill sätta och då är min fråga till er, vad ska jag ha för "sort"? Vet att nån vinhandlare har sagt till mig någon gång att det finns en uppsjö av sorter och alla sätter sin smak. Vad säger ni om sorter man gärna har till bryggning? Och är odlingsbara i Östergötland.

/ Jarker

Sv: Sort av Humle

De flesta humlesorter växer bra, men tyvärr så blir kvalitén på humlet inte alltid så bra.
Tyska o engelska sorter är att föredra.
Northern Brewer/Nordbrau brukar fungera riktigt bra. är också lätt att få tag på.
East Kent Golding och Fuggles likaså.

Jag vet inte om det blir så bra vindskydd dock eftersom humlet vissnar ner varje år och du kommer inte att få något skydd förrän en bra bit fram på sommaren när humlet växt till sig.

Hej Kenneth!

Tack för svaret. Där hade du en poäng som jag inte tänkte på med vindskydd. Men tack för svaret kring märkena, nåt skall jag plantera då jag tänkte brygga lite öl ( experimentera ).

Kenneth skrev:

Northern Brewer/Nordbrau brukar fungera riktigt bra

Håller nog inte med där. Jag har Nordbrau sedan flera år men har inte fått några användbara kottar någon gång. I år har den knappt börjar blomma än. Jag tycker du ska välja någon eller några av de tre svenska sorter som nu finns tillgängliga inom projektet odlad mångfald/grönt kulturarv, De heter Korsta, Hulla Norrgård och Näs. Kan hittas hos välsorterade plantskolor men blir tyvärr ofta slutsålda. Dessa är utvalda, analyserade och testade för att hinna mogna här och ha bra kvalitéer för bryggning. Analyserna  har bl.a. visat halter av alfasyra på 7-8%. Sannolikt kommer fler svenska sorter att släppas inom projektet om de är fria från virus.

Mina av dessa tre ovannämnda är nu skördeklara. Växer i norra Kalmar län, zon 3.

Björn Petersson skrev:

Jag tycker du ska välja någon eller några av de tre svenska sorter som nu finns tillgängliga inom projektet odlad mångfald/grönt kulturarv, De heter Korsta, Hulla Norrgård och Näs. Kan hittas hos välsorterade plantskolor men blir tyvärr ofta slutsålda. Dessa är utvalda, analyserade och testade för att hinna mogna här och ha bra kvalitéer för bryggning.

Håller nog inte med där.
Inga av svenska sorterna har imponerat på mig när det gäller smak o arom.

Jag bryggde en American IPA på egen Korsta och Näs tillsammans med egen Cascade. Det blev inte så tokig, beskan var ok. Jag håller med Jarker, välj någon av de nya svenska sorterna. jag såg att en odlare fick 6% alfasyra och det funkar ju för att brygga med. Och svensk humle mognar i rätt tid för svenska förhållanden.