Flädermjöd Second Edition

Såg att den senaste tråden var min egen från ifjol.
  Jag har gett mig i kast med ett nytt försök på denna bryggd och tänkte dela med mig av recept, tillvägagångssätt och resultat.
I år har jag gjort ändringarna att jag utökat mängden samt delat upp ingredienserna bättre.   
Två 25 liters hinkar används

Igår var jag och polaren i full gång och preppade mjödet och totalt har jag lagt ca 1200 kr på ingredienserna.

50 liter
120-140 fläderbuketter (plockat från en dunge, skyddat från vägen och avgaser)
- Plockad i Visby (Secret location)
12 kg honung
- Nyslungad från en lokal biodlare (fick 12 kg för 700kr)
[3,8 liter citrussaft]
-20 citroner
-16 apelsiner
12 citronskals-halvor
12 apelsinskals-halvor

Jäst : 1st Sweet Mead (Wyeast 4184) [trivs i 20-22 grader celsius]

---------------------------------------------------------
Steg 1. Rensa fläderblommorna, skölj och lägg ner i hinken. Aktivera jästen (Slå på påsen och skaka om)

Steg 2. Skålla flädern med några liter vatten.
Steg 3. Hällde över en del av flädersaften och blommorna eftersom jag inte tänkte efter att dela upp kronorna direkt (lesson learned att dela upp blommorna från start)

Steg 4 Pressa citroner och apelsiner.
- Var flera som pressar eller kanske rentav köp citron och apelsin juice? 
- Handhållen apelsinpress var helt klart bättre än motordriven press.
   Juicemaskin är väl att föredra antar jag men räkna med att det blir väääldigt mycket skal...

Till skillnad från förra året räknade jag med mängden honung denna gång.

Steg 5. Kyl vattnet till åtminstone under 60 grader för att inte förstöra enzymerna och det nyttiga i honungen

Steg 6. Tillsätt honungen (I år har jag 6 kg honung per 25 liter tunna. Anledningen är för att förra  året märkte jag att mycket honung inte käkats upp av jästen

Steg 7. Fortsätt fyll på vatten och försök få ner temperaturen till runt 25-30 grader (jag lyckades bara få ner det till 36 grader.

Steg 8. Tillsätt 6 st av citronskals-halvorna samt 6 st av apelsinskals-halvorna  (Dessa plockar jag ut efter 3 dagar)

Steg 9. Häll upp jästen i ett litermått och skölj ur jästpåsen så ni får ut så mkt som möjligt ur påsen.
- Jag fyllde sedan på så att jag hade 4 dl jästblandning i mitt litermått. Rör om

Steg 10. Tillsätt jästen. 2 dl per hink.

---------------------Locka igen och fyll vattenlåset till önskad mängd--------------------

Be en bön till Kvaser, Dionysos, Bacchus och alla andra alkohol-gudar ni kan tänka er.

Håller er uppdaterade!

Fick tipset förra året att inte ha i fläder och citrus skal mer än 3 dagar så det tänker jag nog hålla i år.  Tanken var att låta det ligga i 5 dagar men jag tror mer på det tidigare.

Jästid tänker jag mig nog samma som förra året: 23 dygn. (Eller tills det slutar bubbla)

Eftersom jästen jag köpte egentligen bara ska räcka till för 22 liter är det tveksamt om det räcker till för 50....
Men det värsta som kan hända är väl att jag bara behöver köpa en till påse och tillsätta?

Sv: Flädermjöd Second Edition

Tack för ett utförligt och bra inlägg.  Jag har inte gjort mjöd någon gång (förutom en gång i tidigt 80-tal), och jag ser fram emot fortsatt rapportering om detta.

Sv: Flädermjöd Second Edition

Efter 3 dagar silade jag ur flädern och citrus skalen.
Jag lakade inte ur som jag tänkt från början.
I hinken jag har valde jag att röra om ordentligt innan jag tillsatte jästen. I tunnan silade jag ur allt med en handsil, tillsatte jästen och skruvade igen locket.
Eftersom flädern sugit åt sig mycket vätska tillsatte jag vatten till önskad mängd (25liter i var behållare).

Jästen nämnde jag tidigare att den inte skulle räcka till. Jag hällde upp jästen och blandade ut den med vatten till totalt 4dl. Sedan gällde jag i två dl var i behållarna.
Tunnan började bubbla nästan samma kväll men hinken tog tid på sig. Skulle precis öppna locket två dagar efteråt när första bubblan kom. Sedan dess har det bubblat friskt.

Förra året mätte jag, innan  jäsning, ca 120 på oechsle mätaren. Jag gjorde ingen mätning I år men om jag ska anta att det är samma som förra året så borde min mätning på 35 idag (efter 19 dygn) visa
120-35*0,131=ca 11%

Så imorgon efter 20 dygn tänker jag tillsätta jäs stopp och sedan tappa upp.
Tog ett smakprov ikväll och det var riktigt jävla gott. Även jag som skyr alkohol smaken skulle kunna tänka mig att sänka en kall flaska en varm sommardag. Så det är ett gott betyg.