Sv: 15 misslyckade öl.

Tack Brandis !, ja se böcker man missar alltid någon detalj !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Tack igen för mer input! Det där med lagern var ju mest ett sidospår när jag hade massa kunnigt folk påkopplat. 2 lager står nu i ca 11 gradigt kylskåp sedan 1 vecka. Låter de stå minst 1 till där.

Åter till felsmakerna. Idag har jag flaskat APAn som jäst i 15 dagar. FG på beräknade 1.011 så allt hunky dory där. Behållningen var när hustrun (som bistod för första gången) stoppade hydrometern uppochner i mätglaset.

Provsmakade förstås och jag hoppas på en ordentlig utveckling för det var inte vidare gott. En ordentlig beska av den där tråkiga sorten och knappt nån arom trots sena givor + torrhumling. Denna är alltså vår första vattenbehandlade (gypsum+mjölksyra) samt första flytande jästen, Wyeast 1056. Vi jäste också denna svalare än vanligt, runt 17° mot tidigare 20°. Visst kanske det är taskigt att göra en bedömning redan nu, men det hade ju känts något mer positivt om det smakat lite gott. Det var en sabla fart på jäsningen i början och jag fick rensa jäsröret på gojs, kan sånt ha påverkat tror ni? Jag inser också att vi har problem i flaskningen med hävert som jag tycker är ett hopplöst förfarande och risk för oönskad syresättning + kladd och meck. En 15l jäshink med kran och flaskfyllare beställs efter påsk.

Har också läst på mer om felsmaker och funderar på om det ändå inte är oxidation vi lyckats med i nästan 20 öl. Det är en fadd, lite jordig smak som jag också hittat i vissa kommersiella ales, senast på Man in the moon/Sthlm och deras 'hembrygda' Månen Pale Ale på fat.

Det låter inte så bra även om det är så att en hög beska o torrhumling i ett färskt öl inte är så trevligt.

Om ni orkar göra en till bryggning så skulle jag sänka beskan o skippa torrhumlingen för att försöka identifiera var problemet ligger.
Brygg till exempel en brown ale eller skotte med en beska på max 25 för att se om det är samma problem.

En tanke som slår mig är om malten eller humlen är gammal, då kan det bli lite unket.
Fast det kanske ni redan har provat...

Köp en sån här http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … -pvc-slang
och en sån här http://shop.humle.se/utrustning/flaskta … fyllare-38
kanske en sån här också http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … pumphavert
så kommer flasktappningen gå som en dans

gnagaren skrev:

Köp en sån här http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … -pvc-slang
och en sån här http://shop.humle.se/utrustning/flaskta … fyllare-38
kanske en sån här också http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … pumphavert
så kommer flasktappningen gå som en dans

Ja! De där underlättar något enormt. Sen jag skaffade tappkranar ligger dock min auto-siphon mest och skräpar, men det kanske är för att jag inte har någon vettig hävertklämma till den. Brukar också uppleva att det alltid är något som läcker med hävertar, ofta vid slangen, så att det sipprar in små små luftbubblor som oxiderar ölen. När jag tappade mitt första öl hade jag en sån där billig hävert (röd slang, de känns rätt standard) och antog att bubblorna jag såg var kolsyra, men sen förstod jag vad som hade hänt. Luften sögs in i skarven, åkte sedan ner under "vattennivån" i jäshinken, in i slangen och upp genom häverten igen. Bubblorna såg alltså ut att komma från under "vattenytan"! Kanske kan vara något att hålla koll på om det var problem med oxidation, känns som att det är lätt hänt vid flasktappningen även om jag faktiskt tvivlar lite på att ni lyckats oxidera ölen så ordentligt att den blir kass så fort.

Har även en sån där flaskfyllare som länken ovan, men den skräpar även den. Kom fram till att det var mycket smidigare med flaskfyllare med inbyggd fjäder som ser till att den stänger ordentligt. Jag kanske är klantig, men jag lyckades alltid sätta pinnen snett på den gamla och så var det öl på hela golvet... Hitta tyvärr ingen sån på humle men den ser ut såhär
http://www.matrevolution.se/public/img/ … ats_Ol.jpg
(Yep, den går att plocka isär i smådelar så man kan star-san:a allt.)

Hm, faktiskt är det exakt den utrustning vi har. Hävert med hållare + flaskfyllare med drop-stop.
I skrivande stund testar jag den vattenbehandlade APAn som nu är 7 dagar gammal på flaska (har aldrig tyckt om att vänta …). Lite dammig, fin kolsyra och klarhet men tydlig hembrygd ton. Doften är ok/god men sent i smaken kommer nåt jordigt som är svårt att beskriva. Inte riktigt samma obehagliga beska som innan flaskning men heller inget jag bjuder någon ölkunnig på. Jag har beställt hinkar med tappkran och fyllare nu. Kanske inte löser så mycket men det blir iaf mindre slabb. Nästa försök blir en belgisk trippel. Tänkte hålla beskan runt 28-30. Om den inte funkar vete fan om jag ska hålla på med det här …

Det är inte så att ni krossar malten i samma utrymme där ni hanterar ölen efter kylning?
Tänkte om det möjligen är kontaminering av vildjäst/bakterier från maltdamm?

Stefan

Det gör vi. Även om det förstås är några timmar emellan. Har läst om det och kommer nog ändra på det nu. Hur stor är den risken? Vi kyler i diskhon med kylklampar, eftersom vi gör så små batchar (ca 5 l) går det ganska snabbt, kanske 25-35 minuter. Vi kyler utan lock med tanke på DMS. Rätt tänkt? Hur gör alla andra? Även med spiral måste det ju vara en risk för kontaminering?

Maddix skrev:

Det gör vi. Även om det förstås är några timmar emellan. Har läst om det och kommer nog ändra på det nu. Hur stor är den risken? Vi kyler i diskhon med kylklampar, eftersom vi gör så små batchar (ca 5 l) går det ganska snabbt, kanske 25-35 minuter. Vi kyler utan lock med tanke på DMS. Rätt tänkt? Hur gör alla andra? Även med spiral måste det ju vara en risk för kontaminering?

iaf en relativt enkel åtgärd som test.

Stefan

Maddix skrev:

Vi kyler utan lock med tanke på DMS. Rätt tänkt?

Nja, DMS förångas under själva koket. Jag lägger på locket så mycket som möjligt under kylningen för att minska risken att något faller i kastrullen.

Hmm, är inte att rekommendera att mala malten på samma ställe som man brygger.
Maltdammet ökar risk för infektion eftersom malten naturligt har mjölksyrebakterier på sig.

Angående kylningen så spelar det inte någon roll om det är med vattenbad eller kylspiral. Bara det går relativt fort, 30 minuter är helt ok
Stoppar man i kylspiralen i den kokheta vörten så desinficeras den, ingen risk för kontaminering av bakterier.

Så, idag har jag bryggt en Belgisk trippel. Första gången för typen. Ska bli spännande att följa. Valde att mala utomhus idag och även vara extra noga vid kylningen, lät locket ligga på 3/4. Har läst att det finns risk att DMS återförs om man kyler under lock, därför har vi tidigare kört öppet, men självklart ökar ju det risken för damm och annat läskigt att hamna i vörten. Detta gäller ju rimligtvis oavsett spiral eller vattenbad. Nåväl, 2 små förändringar i denna brygd. Får se vart det tar oss. Om inte annat kanske ABV på 8,7% tar kol på en del bakterier. Och så använde jag 15 l hink för första gången. Spelar mindre roll nu men vid flaskning tror jag detta underlättar.

Apropå Belgare och Wyeast 1388 Strong Ale, 'Brygg ditt eget öl' tycker denna ska jäsa vid 24° medan Beersmith säger 18/19°. Vad säger ni med erfarenhet?

En trippel vill jag hålla ganska ren och med bra utjäsning. Börja med 18-20 och höj efter några dagar till 22 och efter ett par dagar till upp till 24. Det ger dig lägre mängd högre alkoholer vilket gör att din öl kan drickas färskare och en bra möjlighet att jäsa ut torrt.

Är svårt att säga, allt som har nämnts i den här tråden kan nog vara orsaken till era problem. (Förutom hot-side aeration (myt?) och att röra ner humlen som fastnat på kanten?).

Jag har alltid haft problem med US-05, har använt den i många öl men nästan aldrig fått bra resultat. Testa andra torrjäster är mitt förslag. Jag tror att det är två olika problem ni beskriver, att det blir lite surt och att det smakar "hembrygd". Den senare tror jag kan bero på att ni inte har tillräcklig kontroll på jäsningen. Här kommer tre tips ni kan testa för att se om ni får någon förbättring:
- Använd jästnäring
- Håll koll så temperaturen inte är för hög under jäsningen. Kör med en "wet-tshirt" runt jäsnhinken första dagarna. Det är extra viktigt första dagarna.
- Se till att ni har över 50ppm Kalcium i ert bryggvatten.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Tack för mer input! Nu har jag hittat den här lite jordiga hembrygda smaken på fler ställen. Bl a i kommersiella Beerblioteks Citra.

Tycker vi har koll på jästemperaturerna tack vare sval och stabil källare + kylskåp när det behövs. Senast ut är en enkel Västkust APA på runt 4,4%. Ska tappas nu i helgen efter 2 veckor. Har verkligen varit noggrann med denna i både bryggförfarande, temperatur och hygien. Ska bli intressant och se hur den är. Planerar nu för en Kölsch (vår första, blir med WLP003) samt en variant av Stigbergets Bitter som är en ny favorit i genren. Har alltså inte helt gett upp ännu.

Hej jag har haft exakt samma problem och eftersom jag haft samma märkliga beska i både cooper satser och helmalt i bryggverk kunde jag bara misstänka vattnet till slut.
Norsborgs vatten passar väldigt bra till.... *trumvirvel* Bitter!!!
Det handlar om balansen mellan CI (klorid) och SO4 (sulfat) och pH halten som behöver komma ner från 8,5 till ca 5,3 för att inte dra ur tanniner (garvsyra) ur skalen.  pH hjälper också till med jäsningen.
30 liter norsborgsvatten 5gr calcium chloride och 2gr. Epsomsalt gör susen för en europeisk lager tex.
Här finns mer att läsa: http://beersmith.com/blog/2016/02/11/th … itterness/

Hoppas detta hjälper någon mer än mig :-)

Hej, har också haft liknande problem men när jag bytte från US-05 som aldrig blivit lyckad för mig, så blev det bättre. Jäskyl och corneliusfat tycker jag har höjt resultatet avsevärt. Numera drabbas jag aldrig av dessa bismaker. Inbillar mig att flaskjäsning kan ge bismaker och som du påpekar så har jag också funnit denna bismak i en del kommersiell öl.