Tips, flask-/ölhantering
Tjenare gurus, går lite löst i tankarna på att komma igång med bryggning igen.
Bryggde en hel del innan, då medans jag pluggade och det var rätt självmotiverat och så hade man också klart tiden till det. Tycker det är jäkligt roligt att pilla med recept och förbättra sin bryggprocess och så. Därav går jag i tankarna att köpa en grainfather eller en bm20.
Det som stoppar mig är minnen av att stå hukad över badkaret och diska massa flaskor och skit, samt att behöva samla och bära med sig tillbaks massa tomglas och sånt. Just flaskhanteringen är ett gissel i mina ögon.
Täntke få lite tips på hur ni hanterar detta, och om ni har några bra metoder som jag inte tänkt på som funkar om man bor i en lägenhet och inte kan ha någon permanent installation så att säga.
Antagligen blir det att investera i mottryckskolsyrningssystem då jag gjort detta innan och att det är år och dar bättre än att tryckjäsa i flaska, särskillt med hur lätt det blir att få med sig flaskorna utan massa bös i.
Klurat på en kegerator med, dock innebär detta att ölen sitter fast hemma, att man kanske behöver dricka rätt stora mängder innan fatet "blir dåligt"(?) och så. Men framförallt så eftersom lägenheten är öppen så behöver man kolla på den hela tiden och då kan den inte se ut som stryk (dvs låter det som den skulle bli rätt dyr)
I alla fall.. alla tips mottages med glädje, skulle vara kul att hitta en lösning för den tråkigaste delen av bryggningsprocessen ![]()