Sv: Bulldog / Coobra

Hade du färdigkrossad malt låter det ungefär som det borde. Den malt jag köpt färdigkrossad på slutet har innehållit en massa okrossade korn..

Se till att laka jämnt också, så att du från det att sötvörten ligger 2,5cm ovan maltbädden hela tiden fyller på med lakvatten så du håller den nivån. Testa också att efter utmäskningen pressa ihop maltbädden LITE (får prova sig fram men hellre en lite för snabb lakning än en fastsatt maltbädd) för att lakningen ska gå långsammare. Lakningen ska helst ta runt 30 minuter för att få ut så mycket socker som möjligt. Viktigt är att köra med utmäskning vid 78C då, för att avsluta all enzymatisk aktivitet och "låsa in" sockerprofilen du skapat. Utmäskningen gör också sockret mer lösligt i vattnet varför det bidrar till högre effektivitet smile

Endast med min coronakvarn har jag uppnått runt 80%. Kommer förmodligen upp en bit till nästa bryggning pga mindre svinn smile

Hej!
Jag har ett liknande problem. Förstår verkligen inte vad jag gör för fel. Jag är van bryggare, har bryggt med vanlig kastrull och BIAB ganska länge tidigare men nu köpt Bulldog Brewer. Har gjort tre batcher så här långt med bryggverket och får fruktansvärt dålig Brew House-effektivitet. Bryggde idag och landade på 51%. Helt oförståeligt för mig vad jag gör för fel under mäsken.

Ska försöka förklara mitt arbetsflöde:
Jag värmer vattnet till strike. 3.5liter/kg. (Har även testat 3 och 4liter/kg.
Häller i malten och rör runt samtidigt.
När all malt är i, rör jag runt ännu mer för att undvika klumpar.
Jag lägger på Mäsk/lakplattan och startar pumpen.
Pumpen pumpar runt vörten och jag har flödet så att mäsk/lakplattan täcks med ca 0.5-1cm.
Mäskar i 65minuter på 67C.
Höjer till 76C i 10 minuter.
Drar upp maltpipan och lakar enligt recept.

Detta får mig att landa på en mäsk-conversion på 65%, vilket är lägre än vad jag har fått tidigare när jag har mäskat med BIAB i gryta utan att ens laka. Hur går detta ihop?

Om någon har en lösning och ser direkt vad jag gör för fel så kommer jag vara evigt tacksam.

EliasParus skrev:

Hej!
Jag har ett liknande problem. Förstår verkligen inte vad jag gör för fel. Jag är van bryggare, har bryggt med vanlig kastrull och BIAB ganska länge tidigare men nu köpt Bulldog Brewer. Har gjort tre batcher så här långt med bryggverket och får fruktansvärt dålig Brew House-effektivitet. Bryggde idag och landade på 51%. Helt oförståeligt för mig vad jag gör för fel under mäsken.

Ska försöka förklara mitt arbetsflöde:
Jag värmer vattnet till strike. 3.5liter/kg. (Har även testat 3 och 4liter/kg.
Häller i malten och rör runt samtidigt.
När all malt är i, rör jag runt ännu mer för att undvika klumpar.
Jag lägger på Mäsk/lakplattan och startar pumpen.
Pumpen pumpar runt vörten och jag har flödet så att mäsk/lakplattan täcks med ca 0.5-1cm.
Mäskar i 65minuter på 67C.
Höjer till 76C i 10 minuter.
Drar upp maltpipan och lakar enligt recept.

Detta får mig att landa på en mäsk-conversion på 65%, vilket är lägre än vad jag har fått tidigare när jag har mäskat med BIAB i gryta utan att ens laka. Hur går detta ihop?

Om någon har en lösning och ser direkt vad jag gör för fel så kommer jag vara evigt tacksam.

Kan det vara så att pumpen kraftigt drar igång, och ger en kompakt maltbädd?
Prova att starta pumpen med ventilen stäng, och öppna den SAKTA.

Prova även att sakta stänga ventilen, för att få en uppfattningen om hur pass bra vörten flödar genom maltbädden.

Du kan ju även prova att röra om i mäsken efter var 20:e minut.
Jag rekommenderar en STOR ballongvisp för restaurangbruk, då kan man både röra om "borra", samt även lyfta malten uppåt.

Är maltens krossingsgrad lämplig för ditt bryggverk?
Innehåller den mycket mjöl?

Kan det vara så att pumpen kraftigt drar igång, och ger en kompakt maltbädd?
Prova att starta pumpen med ventilen stäng, och öppna den SAKTA.

Prova även att sakta stänga ventilen, för att få en uppfattningen om hur pass bra vörten flödar genom maltbädden.

Du kan ju även prova att röra om i mäsken efter var 20:e minut.
Jag rekommenderar en STOR ballongvisp för restaurangbruk, då kan man både röra om "borra", samt även lyfta malten uppåt.

Är maltens krossingsgrad lämplig för ditt bryggverk?
Innehåller den mycket mjöl?

Tack för snabbt svar!

Jag öppnar redan ventilen/kranen ganska långsamt. Börjar med lågt flöde och avslutar med maxat.

Jag får testa att röra runt mycket mer nästa bryggning, kanske är så enkelt. Men det känns inte som man ska behöva göra det?

Malten är krossad i rimlig mängd. Har en kompis som köper sin förkrossad från samma butik och han får ut mycket högre effektivitet än jag, men vi kan inte komma på vad han gör skillnad.

Om det var så att jag öppnar ventilen för mycket, hade det verkligen givit mig så mycket lägre effektivitet? 51% är ju galet lite. Känns som om jag gör något större, allvarligare fel.

Jag får testa att röra runt mycket mer nästa bryggning, kanske är så enkelt. Men det känns inte som man ska behöva göra det?

Malten är krossad i rimlig mängd. Har en kompis som köper sin förkrossad från samma butik och han får ut mycket högre effektivitet än jag, men vi kan inte komma på vad han gör skillnad.

Om det var så att jag öppnar ventilen för mycket, hade det verkligen givit mig så mycket lägre effektivitet? 51% är ju galet lite. Känns som om jag gör något större, allvarligare fel.

Jag har haft liknande problem med The Grainfather, och provade senast att tillästta 50 gram havreskal för varje Kg malt.
Det gjorde en stor skillnad vad gäller flödet:-)

Mjölet fångade jag först upp i en påse av Teresiatyg, där vörten pumpas ut ur en slang.
Det kom dock en hel del maltskräp, havreskalsrester(?) med ut i vörten.

Vid nästa bryggning så ska jag montera en finmaskig  BIAB-påse omkring maltröret:

http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut … e-40l.html

EliasParus:
Hur mycket vatten lakar du respektive mäskar du med? Hur ser krossningen av malten ut? Jag körde en bryggning ikväll och landade på 79,5% BHE. Har ställt in min utrustningsprofil med ganska generösa förluster och ändå hamnar jag så pass högt. Gissar att jag skulle hamna på runt 85% BHE om jag skulle försöka minska förlusterna optimalt, men det blir mer jobb och mindre konsekventa resultat då så jag prioriterar konsekvens och lite lättsammare bryggdagar smile

JämtN skrev:

EliasParus:
Hur mycket vatten lakar du respektive mäskar du med? Hur ser krossningen av malten ut? Jag körde en bryggning ikväll och landade på 79,5% BHE. Har ställt in min utrustningsprofil med ganska generösa förluster och ändå hamnar jag så pass högt. Gissar att jag skulle hamna på runt 85% BHE om jag skulle försöka minska förlusterna optimalt, men det blir mer jobb och mindre konsekventa resultat då så jag prioriterar konsekvens och lite lättsammare bryggdagar smile

Hej, när släpper du din beersmith profil?

Om du skickar din mailadress i PM kan du få dem i nuvarande upplaga. De är dock inte helt inkörda ännu och jag vill inte dela något  till alla som inte fungerar riktigt. Räknar med att de är helt inkörda någon gång i maj och då laddar jag nog upp dem här smile

goodridgebrewing skrev:
JämtN skrev:

EliasParus:

Hej, när släpper du din beersmith profil?

Du kan hittaprofilen för Coobra CB25 här:

https://www.olkompaniet.se/coobra-cb25

Senaste bryggningen satte sig malten igen, ordentligt.

Nu var skillnaden den att det var första gången som jag malde med valskvarnen, en Brewferm. Tidigare har jag haft min kära gamla Corona.

Nu ställde jag medvetet valsarna lite lågt, på 1 mm, för att hitta en gränsatt inte gå under, och där är det bara att konstatera att det blev för mycket av de små partiklarna, så att maltpipans 2mm hål sattes igen.

Nu hade jag ett högt flöde, och hällde i malten i väldigt små doser i taget, så det var absolut inga klumpar.

Nästa gång ställer jag nog upp avståndet på valsarna till 1,3 mm och testar det. Jag kan leva med ett aningen sämre utbyte mot att få en klar vört och en mäsk som inte låser sig. Sen tror ju jag att om man får ett bra flöde kommer det kompensera de aningen större krosspartiklarna.

Blir inte det bra är nästa steg att borra upp ett antal av hålen till 2,5 eller 3 mm. Men vi tar ett steg i taget. Jag ger mig inte :-)

Jag har inte något sånt här bryggverk men kör med HERMS. Har du testat att inte ha för högt flöde men mäska under en betydligt längre tid?

37 Senast ändrad av Perwaste (2017-05-17 22:02:57)

Nja, jag har testat mef låg flöde också, men problemet är en liten kombination av att jag har för finmald malt gentemot de hålen som är. Det låser sig helt.

Tidigare hade jag gryta med falskbotten, där lyckades jag riktigt bra. Men det var större hål på den falskbottnen än vad det här bryggverket har. Det är den balansen jag söker, den jag hade innan,  i mitt hemfixade slangvirrvarrbygge. Jag gifva icke upp!

Edit: resultatet även denna gång blev ett mycket litet flöde. Initialt högt, sedan lågt oavsett försök att lätta mäsken, stänga av ett tag eller röra om lite, eller låta bli att röra om. Nu ska jag inte vara tjatig om det här längre, jag återkommer efter nästa försök istället .

Det är väl så att recirkulationen i ett RIMS/ HERMS (vilket de här en-kärlssystemen också är) under mäskningen har till tänkt funktion att hålla temperaturen jämnare och exaktare. Högt flöde där är kanske i sig ointressant.

JämtN skrev:

Om du skickar din mailadress i PM kan du få dem i nuvarande upplaga. De är dock inte helt inkörda ännu och jag vill inte dela något  till alla som inte fungerar riktigt. Räknar med att de är helt inkörda någon gång i maj och då laddar jag nog upp dem här smile

Hej jag skickade mail till dig men fick inget svar. Är profilen klar?

Goodridgebrewing:
Jag fick inte till så många brytningar jag hade tänkt i maj varför jag inte trimmat in profilen förrän nu.
Nu är den intrimmad och provkörd på batcher mellan 12-19l, ska prova att få till en batch på 27 i helgen också.
Skickat dem till din mailadress nu! smile