Tråd: Mäska till vilket SG ?

Hej. Skall brygga för första ggn. Har en bryggbeskrivning som säger att jag skall laka ( kör hink i hink) till 1.010, inte lägre ty då får man bara tydligen glattvatten ( och man samlar inte socker). Sedan läser jag att man bör ha typ SG 1.063 efter lakningen. Detta i samma bryggbeskrivning. Min fråga blir således: Hur skall jag laka-till vilket SG?

Sv: Mäska till vilket SG ?

Aha, när det står att man inte skall laka längre än till 10 menar man ifall man är där med refraktometern eller hydrometer i strålen som droppar ned till kokkärlet. En mätning som liksom gäller för stunden.

Det andra däremot, säg på 63 eller någonting sådant, är den samlade vörten som rörts runt och blandats i kokkärlet. Den tjockare mäsken från början av mäskningen som blandats ut med den allt mer tunnare mäsken i slutet.

Just ja, tänk på temperaturen när du tar den mätningen om det sker med hydrometer.  Du måste kyla ned det provet till 20 C för att det skall vara rättvisande.

Tack för snabbt svar. Har letat runt på forumet o tittat på youtube men inte fattat-fören nu! Nu blir det bryggning på lördag// Pelle