Hur gör man cider?

Jag skulle vilja vete hur man gör PöronCider,  förstår som inte riktigt??

Sv: Hur gör man cider?

Cider är i grund och botten "vin" gjort på äpplen och eller andra fruktsafter.

Det är väl bara att jäsa päronsaft?
eller en blandning av päron och äppelsaft.

Eller har jag missförstått frågan?

jo det har du!  men om man vill ha lite alkohol i det , ska man blanda i druvsocker?

4 Senast ändrad av jan_johansen (2006-11-16 16:18:02)

Nej nej, alkohollen tillsättar du bare. Tips: Gör en blandning av äpple och päronjuice, tillsätta lite vodka, sedan buteljera det på 1,5 liters petflaskor och tvångskarbonära det. Äkta cider a'la Kobberbergs!

ELLER: Snälla björn - päronsaft och äpplesaft innehållar socker. Tillsättar du jäst blir resultatet kolsyra och alkohol, men för att vara säker på att man får ett riktigt smäll släng bara i massor av socker - bara veta att 16 gram socker pr. liter ger 1% alkohol! Det är inte i smaken man hittar styrkan - det är procenterna och helst riktigt många av dem! Med utgångspunkt i detta behövar man inte heller bry sig vidare om OG, FG eller jäststam. Du slängar alltså bara i sockret, köpar en kronjäst och låter det jäsa, så ska man nog kunna bli riktigt full.....Skål!

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Björn!
Kolla här i stället: "http://www.brygg.info/index.php?name=Fo … &t=160"
I detta forum är det mest öl som gäller, och skriver man något om alkoholhalt i sitt inlägg så härsknar vissa till och skriver (onödigt) skarpa svar tycker jag.

/Mats

Jag har 20 liter äpplecider som står och bubblar här hemma. Det är väldigt enkelt, i synnerhet om man gör som jag och kör äpplena genom en elektrisk juicer. Samma sak borde gå med päron. Juicen justrerar man till ca 1055 OG med hjälp av socker (jag använde strösocker). 50 g/l är en bra tumregel om man saknar hydrometer. Alkoholen behövs både för smak och hållbarhet. Sen häller man i jästen och låter det jäsa tre veckor. Därefter tappar man om och slutligen får det mogna tre månader.

7 Senast ändrad av jan_johansen (2006-11-16 23:56:56)

Mats skrev:

Björn!
Kolla här i stället: "http://www.brygg.info/index.php?name=Fo … &t=160"
I detta forum är det mest öl som gäller, och skriver man något om alkoholhalt i sitt inlägg så härsknar vissa till och skriver (onödigt) skarpa svar tycker jag.

/Mats

Hej Mats

Ja, men det finns ju en fyllakultur här i landet och alldeles för många - både blandt vanligt folk samt entutiastar också, som är sååååå otroligt fixerade på alkoholen istället för själva konsten det är att brygga. Samtidigt är hembryggning mer än något annat i modern tid onödigt knuten till fyllari, och det image är många leds på. Därför blir det så.

/Jan

Vill dock rekomendera fruktos istället för strösocker!:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

enligt beersmith ger tex 100g nothern brewer 8.5% i 25l  60 min kokning

kottar 110.2 IBU
puckar 112.7 IBU
pellets 122.5 IBU

björn555 skrev:

Jag skulle vilja vete hur man gör PöronCider,  förstår som inte riktigt??

Du kan tillverka den genom att jäsa ut Coops billiga äppeljuice med massor med extra socker.
Tappa om och lagra ett par månader.
Tillsätt konserveringsmedel, koncentrerad päronsaft och sen tillsätta kolsyran i ett corneliusfat.