Pilsnermalt + Alejäst

Har gjort ett par öl med kominationen pilsnermalt och alejäst (German ale och London ale).
Nu har de visserligen inte mognat tillräckligt men de har båda mkt tydliga bananestrar.

Har ni andra liknande erfarenhet eller har jag missat något annat?

Sv: Pilsnermalt + Alejäst

Ingen av jästerna är mina favoriter.
Jag har inte lyckats producera särskilt bra öl med vare sig German Ale eller London Ale.

German Ale är till för alt-bier och ev. Kölsch och ska jäsa lite kallare än i rumstemp.
Man brukar säga 14-16 grader för den. Troligen så ger varmare temp mer estrar.

London Ale använde jag en gång och bryggde både en stout och en ale på.
Båda fick en tydlig banandoft. Därefter har jag inte använt den efter det.
Det kanske också berodde på att jästemperaturen var för hög?

Men båda jästerna är säkerligen utmärkta om man hanterar dem rätt.

Jag föredrar personligen följande ale-jäster:
Scottish 1728, American 1056, London III 1318, Whitbread Ale 1099, Irish Ale 1084, British Ale 1098

Jag har bryggt tre gånger hittils och alla öl har blivit "mindre goda" och vad jag kan komma på så har jag inte gjort något fel, tvärtom så har jag varit petnoga med allt, det enda som alla tre öl hade gemensamt var att jag använde London ale jästen så den jästen tänker jag nog aldrig röra mer.

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Jag har så bara bra erfarenhet av London Jästen, men så är det - vissa har sina favoritter, som andra bara kan skaka på huvudet åt smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Kenneth skrev:

Jag föredrar personligen följande ale-jäster:
Scottish 1728, American 1056, London III 1318, Whitbread Ale 1099, Irish Ale 1084, British Ale 1098

Tänkte bara fråga dig Kenneth, när du änvänder scottish ale jästen i vilken temperatur jäser du ölen i?
Jag undrar eftersom jag har ett problem, jag kan bara jäsa min öl i antingen 22 eller 13-14 grader. och jäser man en london ale jäst i 22 grader så kommer det lukta och smaka som ett växthus, så jag undrade bara om scottish jästen kanske var att föredra då jag kan jäsa i låga temperaturer, det är väl den och kölsch som klarar av ända ner till 13 tror jag?

//Sam

hörru din galne dansk du kanske också har något tips om detta? smile

Scottish ale är otroligt tålig och jäser väldigt rent och snyggt utan banan wink
Den bör klara neråt 13-14 grader, men räkna med lite längre jästid.
Men du kan även använda den i rumstemp.

samsaidi skrev:

hörru din galne dansk du kanske också har något tips om detta? smile

Ja du din galne iran, det har jag visst;-) smile Scottish har jag användt helt upp till 21 grader, och det blev bra ändå - aning - och det är alltså verkligen lite menar jag - fruktig, men det är så lite att det inte alls är värd att prata om (nästan).

Jag trodde aledrickare gillade fruktighet förresten - för vid 22 grader skulle jag klart utnjuta det och få till fler estrar smile Ett annat sätt om nu vill undvika för mycket estrar är ju att tillsätta mycket jäst eftersom då behövar cellerna inte föröka sig lika mycket. Det blir mer rent då.

Och tillbaka till nästa års julöl är han......:-)

Weyermann pale malt, melanoidin, dark crystal, chokladmalt, rostat korn, centtenial, carscade, styrian goldings, spalter select och mittelfrüh, samt cal. lager jäst - planerat OG 1080, ibu 88 (men med 1 års lagring blir det ju inte så där jättebesk), och lagringstemp. 0 grader:-) Mums:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

haha låter bra det, tack för tipsen smile