Färdig öl på en Vecka?!

Hej jag ramlade över denna galning, han ska gör en färdig öl på en vecka, i min öron låter det lite väl fort? tre till fyra veckor gör jag öl på. vad tror ni?

https://brewore.wordpress.com/blog/

Sv: Färdig öl på en Vecka?!

Det går nog beroende på jäst och jästemperatur, men jag ser inte varför man ska stressa det så.

Eftersom kolsyra står före flaska så antar jag att det kommer se ut typ så här:
dag 1 bryggs ölen och jästen tillsätts
dag 2 eller 3 höjs temp för att gynna snabb utjäsning
dag 4 eller 5 kallkraschas ölen
dag 6 flyttas ölen till fat och kolsyra skakas in
dag 7 flaskas ölen.

Sv: Färdig öl på en Vecka?!

Finns det snabbvin så finns det väl snabböl.... wink

Kan det vara så att det är en lättöl, så det inte ska jäsa så länge?

Jag har inte bryggt lättöl (ännu-det kommer), men det var en tanke jag fick. Någon annan lättölsbryggare som vet kanske?

Sv: Färdig öl på en Vecka?!

Vissa jästsorter jäser ju ut overkligt snabbt om man är inom deras rekommenderade jästemperatur.
Min senaste jäste från 1.55 till 1.010 på ca 48timmar.
Riktigt härligt om man har bråttom.

Sv: Färdig öl på en Vecka?!

Jag tror inte det blir så värst bra öl, med betoning på tror. Jästen producerar ju en massa biprodukter som den städar upp efter primärjäsningen. Har svårt att se att den skulle hinna göra det med detta tiddsschemat så det ska bli intressant att se slutresultatet.

Sv: Färdig öl på en Vecka?!

andreashaggstrom skrev:

Det går nog beroende på jäst och jästemperatur, men jag ser inte varför man ska stressa det så.

Eftersom kolsyra står före flaska så antar jag att det kommer se ut typ så här:
dag 1 bryggs ölen och jästen tillsätts
dag 2 eller 3 höjs temp för att gynna snabb utjäsning
dag 4 eller 5 kallkraschas ölen
dag 6 flyttas ölen till fat och kolsyra skakas in
dag 7 flaskas ölen.

Bra upplägg, men jag tror att jag hade gjort  lite annorlunda för att maximera jäsningstiden.

dag 1 bryggs ölen och en ordentlig pitch med högaktiv jäst tillsätts i 16°C vört. Temperaturen hålls till max 18°C
Efter 36 timmar rampas temperaturen upp med en grad om dagen

dag 6 flytta ölen till fat och kolsyra skakas in.
Kallkraschas till 0°C
dag 7 flaskas ölen. (Men vem fan gör det i onödan? ;-) )

Sv: Färdig öl på en Vecka?!

Det går alldeles utmärkt om man har fat. Jag har gjort det med gott resultat. Satte ölet på torsdag kväll och efter jobb på söndag natt tappade jag på fat, skakade in kolsyra och provsmakade ett par liter efter en kvart. Funkar alldeles utmärkt. Speciellt om den har lite inspirerat mycket humle. Men tro nu inte den klarnar på den tiden........
Jäs med US05 så den jäser rent.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house