Äpple i öl?

Jag satt å slötittade på Mandelmanns gård (heter väl prorammet?) Och där var fru igång och kokade ned äppelmust till sirap, genom reduktion helt enkelt.

Nu började ju jag tänka att det där kunde kanske vara en kul tillsats till en fruktig sensommar-ale kanske.

Jag tänker att man kanske använder wlp 3942, belgisk vetejäst, mäskar 67 grader och aningen karamellmalt.

Men vilken humle skulle det vara i så fall, och vilket schema? Kanske inte sååååå högt IBU så det tar bort äpplearomen. Skulle Azzacka eller Mosaic vara en bra kombo tro?

Det finns kanske trådar och recept på det här tidigare, men jag har inte hittat det.

Vad tror ni, är jag ute å drömmer? Man hinner drömma på en snigelkörande fullknökad buss :-)

Sv: Äpple i öl?

Låter som det skulle bli en blanding av Cider o öl vilket nog kan bli rätt trevligt smile
Låg beska tror jag också på.
Humlesorter kan vara lite knepigt att få ihop äppelsmaken  med humlearomerna.
Jag skulle nog välja några klassiska ädla humlesorter med lite örtig o blommig karaktär, kanske EKG, Perle, Tettnanger, Hallertauer eller Spalt.
Frågan är också om man ska gå på en cider jäst eller öljäst, svårt att säga, om man vill fega ur lite så kan man ta en rätt så ren jäst såsom WYEST 1056 Am Ale eller liknande.
Vet inte om veteölsfenoler och äpple fungerar ihop, å andra sidan har jag aldrig provat smile

En kul grej som man troligen behöver prova sig fram ett par gånger innan det blir riktigt bra.

Sv: Äpple i öl?

Jag har ju vela våren å sommaren på mig att fundera. Ekg låter som en bra ide, och sen en splitbatch med två olika jäster.

Får se sen hur mycket sirap som går att koka fram. Det lär ja vara bra förjäsbarhet iom bara fruktsockerinnehållet.

Sen tänker jag mig att det vax som blir kvar från skalet inte kommer göra så mycket efter den långa kokningen. Jag brukar få bra äppelskörd från eget träd, så det som inte torkas blir infryst vanlig must, samt 25 l cider. Å så kom den här idén!

Sv: Äpple i öl?

Perwaste skrev:

... Det lär ja vara bra förjäsbarhet iom bara fruktsockerinnehållet.

Precis det blir inte någon sötma kvar från äppelmusten, bara fruktsyran samt äppelsmaken.
Blev själv sugen på att göra något liknande.
En sak som jag funderade på är om det mycket pektin i äpplen?
Man skulle kunna använda pektolas för att bryta ner eventuellt pektin i äppelmusten för att slippa riskera att det blir väldigt grumligt.

Har bara fuskat med att göra fruktvin på vinbär och då använde jag pektolas för att slippa det problemet.

5 Senast ändrad av Perwaste (2017-03-16 09:33:37)

Sv: Äpple i öl?

Det är tillräckligt mycket pektin i äpplen för att det ska vara en märkbar skillnad när jag gör den vanliga cidern. Så det är nog en bra idé med pektolas.

Efter att jag börjat med pektolas (tack Weinkeller för tipset) får jag blanka och fina cidrar på kort tid, det blev det inte innan det. Kan nog vara en bra idé med pektolas.

Jag  kan tänka mig att ta ca 8 l must och koka ned. Då lär ju processen bli följande, lite omständig kanske: pastörisera, i med pektolasen, vänta ett par dagar, reducera den till sirap. Då hinner man dessutom innan det få en sedimentering av fruktköttet, kanske nyttjat kylskåpet till en kallkrasch.

Vi får väl träffas å prova varandras alster i höst, ett kul experiment :-)

Sv: Äpple i öl?

Jag har gjort en blandning på cider och öl en gång, sedan torrhumlade jag den med cascade var sjukt god

Sv: Äpple i öl?

Prövade för några år sedan. Läste om Graff/graf i någon tråd här. Drycken ska vara en fiktiv dryck i en Stephen King roman. Gjorde på färskpressad juice från gårdens äpplen och 2/3 stamvört. Juicen åkte i som den var då stamvörten var kall. Lätt humlad. Som någon tidigare skrev så blev det syrligt. Planade ut efter några månader.
Tror att man precis som i cidertillverkning ska gå på en blandning av olika typer av äpplen. Bitter, söta och sura. Tyvärr så kan det vara svårt att få tag på bittra äpplen. Möjligen kan man mäska för restsötma.

Har varit nöjd de två gånger jag bryggt graffen. Både med champagnejäst och med Bry-97.
/Fribryggare KarlMark

Sv: Äpple i öl?

Spännande, det får jag kolla mer, tack för tipset!

Vi har ju egna äpplen hos oss, och en del vildäpplen i skogen precis utanför. De är minst sagt beska och bittra. Där kan man ju kanske blanda ihop någonting med dessa i.

Sv: Äpple i öl?

Ock ock, frosten nöp alla äppelblommen i år. Det får vänta till nästa år......