Bulldog / Coobra

Hej!

Tyckte det var dags att starta en tråd för oss som brygger med en Coobra eller Bulldog. De ska enligt uppgift vara samma maskin i grund och botten så tänkte att vi kan hålla oss i en tråd för att samla så mycket bra kunskap som möjligt på ett och samma ställe.

Har själv inte fått hem min Coobra ännu, men undrar redan om det finns någon där ute som provat att brygga halvsatser med den?

JämtN

Sv: Bulldog / Coobra

Bra med tråd! Jag har precis köpt en Bulldog och tänkte börja brygga men det finns en del som jag inte vet var den ska vara, ser ut som en tjock spik, se bilden. Någon som vet vad den är ska vara och vara bra för? Den är ca 6 cm lång och 1 cm i diameter. Ej ihålig

Tummervik

Sv: Bulldog / Coobra

Den ska sitta överst nedstoppad i centrumröret,  som är fästat i botten på maltpipan, och dess falskbotten.

Sen måste jag i ärlighetens namn avslöja mig som okunnig; vad är det rörets funktion? När det kokar, om man använder maltpipan som humlekorg, ja då blir det en perkulatorliknande gejsereffekt. Om man inte har pluggen nedstoppad.

Sitter den i röret medan man rör i malten slipper man få ned skrotet genom röret. Det är ju bra. Men varför finns röret där?

Någon med en bättre kunskap där ute?

Sv: Bulldog / Coobra

översvämningsskydd typ

Sv: Bulldog / Coobra

Det är som Thomaz säger ett överrinningsskydd smile (Ser till att vattennivån ovan maltbädden alltid är konstant och det gör i sin tur att pumpen kan få flöda mer och att temperaturen i maltbädden blir jämnare än om man bara hade strypt pumpen smile

Någon som har koll på vad det är för gänga i botten på röret i mitten av maltpipan? smile

Sv: Bulldog / Coobra

Thomaz å JämtN, då börjar ju även jag fatta, hehe.

Pluggen i medan man häller i skrotet, pluggen ur medan man cirkulerar vörten, och det medger möjlighet att ha pumpen på högre flöde om så önskas. Tackar, tackar!

Sv: Bulldog / Coobra

Haha, precis! Kul att tråden kunde komma till nytta så snart!

Har någon ett tips på hur man kan åstadkomma en långsammare lakning? smile

Sv: Bulldog / Coobra

Det finns ju instruktion som följde med Bulldog, där står det att man ska strypa kranen en aning FÖRE pumpen.

Sen finns det gott om trådar både i det här forumet och andra där det tipsas om att strypa EFTER pumpen för att inte den ska dra torr, eller få för stort motstånd. Där tycker jag mig ha sett tips om slangklämmor, plastklämman till hävert och klädnypor etc.

Det har jag inte testat.

Men, det jag har testat med stor framgång var en pump jag hade innan jag skaffade Bulldog. Då hade jag hemmabyggen med Biltemagryta, och en Solarpump. Det är en 12-voltare, och om jag minns det rätt finns den i tre olika utföranden, typ 4-6-8 W eller så. Här kan jag minnas fel.

Nå, nu tog jag ett nätaggregat till en gammal miniräknare, och det var på 9,6 V. Det anslöt jag till mellanvarianten på Solarpumpen, och det blev ett flöde som för min utrustning var helt perfekt.  Jag tror att det kanske kunde komma en 2-3 liter per minut eller så, tyvärr mätte jag det aldrig. Lite dumt kanske. Nu har jag den kvar i reserv ifall den som hör till Buldog brakar samman.

Men, då hade jag en välvd falskbotten som hade 3 mm hål. och det blev bra, flöde som passade mig.

Bulldog har väl kanske 1 mm hål i botten?

Hur stort/litet flöde vill du ha?

Sv: Bulldog / Coobra

JämtN skrev:

Haha, precis! Kul att tråden kunde komma till nytta så snart!

Har någon ett tips på hur man kan åstadkomma en långsammare lakning? smile

Använd en "silplåt", och tryck ned den lite mot maltbädden, så att lakvattnet rinner igenom något saktare.

Se: https://www.williamsbrewing.com/pdfs/J06.pdf

"Allow the mash liquid to drain into the boiler, gently press the top perforated
plate (38) down until it comes to rest against the grain (NOTE:  this may be a
little hot). Gently pour the prepared sparge water over the grain. Keep the water
level approx 0.4” (10 mm) above the plate at all times for an even sparge".

Sv: Bulldog / Coobra

coobra har en klämma med funkar bra ...skulle ha back på pumpen för å rensa bazookan malten vill sätta igen i bland

11 Senast ändrad av Perwaste (2017-03-09 08:48:44)

Sv: Bulldog / Coobra

Det där med sätta igen, det funderar jag lite på.

Bulldog har ju en massa hål som har ca 1 mm diameter, där det filtreras.

För mig känns det egentligen lite smått, jag jämför med min falskbotten som användes i mitt förra bygge. Där var hålen 3 mm, och det funkade väldigt bra.

Hur gör ni andra, har ni bara börjat mala grövre, någon som  testat att borra upp hålen lite? Hur kommer effektiviteten påverkas med den grövre malningen isf?

Jag har gjort två bryggningar nu, den tredje kommer om någon vecka. Ska då ställa upp grovleken lite till (corona).

Sv: Bulldog / Coobra

Castor skrev:
JämtN skrev:

Haha, precis! Kul att tråden kunde komma till nytta så snart!

Har någon ett tips på hur man kan åstadkomma en långsammare lakning? smile

Använd en "silplåt", och tryck ned den lite mot maltbädden, så att lakvattnet rinner igenom något saktare.
.

Det ska jag prova nästa gång, en något hoppressad maltbädd borde flöda lite långsammare smile

Sv: Bulldog / Coobra

Perwaste skrev:

Det där med sätta igen, det funderar jag lite på.

Bulldog har ju en massa hål som har ca 1 mm diameter, där det filtreras.

För mig känns det egentligen lite smått, jag jämför med min falskbotten som användes i mitt förra bygge. Där var hålen 3 mm, och det funkade väldigt bra.

Hur gör ni andra, har ni bara börjat mala grövre, någon som  testat att borra upp hålen lite? Hur kommer effektiviteten påverkas med den grövre malningen isf?

Jag har gjort två bryggningar nu, den tredje kommer om någon vecka. Ska då ställa upp grovleken lite till (corona).

Jag kör en Coobra V2 (ska vara exakt samma som Bulldog enligt tillverkaren). Jag kör också en Corona och körde sist ganska fint. Min lösning blev helt enkelt att mäska med 4 liter vatten per kg malt och röra om ordentligt under inmäskningen. På så vis löste sig allt mjöl i vätskan och recirkulerades direkt! (Lös/fast mäsk finns det olika uppfattningar om, men min uppfattning är att man kommer undan med det i ett bryggverk pga det stora "döda utrymmet" runt och under maltpipan.)

Coronan ställde jag in "inifrån och ut" alltså ställde jag in den på att mala mjöl först. Sedan skruvade jag ut så att ja precis fick några okrossade korn. Till sist skruvade jag in den så jag inte fick några krossade korn, men ändå så grovt som möjligt under den förutsättningen.

Med den Coronainställningen, en Coobra V2 och smärre förluster av vört pga lite spill fick jag en brygghuseffektivitet på drygt 78%!
Då har jag dock "bekymret" med att lakningen går lite för fort, men det ska jag prova att lösa med tipset jag fick ovan, att trycka ned silplåten lite extra vid lakningen smile

Sv: Bulldog / Coobra

Hmm, då måste jag ned å kolla Coronan lite.... Bra tips, tackar tackar!

15 Senast ändrad av JämtN (2017-03-09 16:53:51)

Sv: Bulldog / Coobra

Så lite så! Den finare krossningen tillsammans med 4 liter vatten per kg malt innebär dock att man får en teoretisk maxgräns på 7kg malt istället för 9kg.
Har inte heller kunnat prova slutresultatet än (blir om ca 3-4 veckor, återkommer med mer info då), att skalen delats i 3 istället för bara öppnats kan ha orsakat större mängd tanniner men det är inget jag upptäckt när jag provsmakade stamvörten smile
Edit: Gav också en sjukt snabb lakning, vilket kanske kan åtgärdas enligt ovan smile

16 Senast ändrad av Perwaste (2017-03-17 16:33:01)

Sv: Bulldog / Coobra

Idag skapades en Dubbelbock.

Nu testade jag att mala så grovt det gick utan att det kom okrossade korn jag hade i allt i pipan först, sen sänkte jag den i vattnet. Nu är det ju rätt mycket malt i pipan, dryga 8 kg, så  det är nog inte en bästa idén för detta. Men nu är det testat även av mig.

Men likförbannat sätter det igen lite för mycket mot vad jag vill. Återigen, men sån stor mängd malt är det inte konstigt kanske, men lite mer genomsläpplighet vill jag se. Kan nog bli så att jag borrar upp, säg vartannat åtminstone, hål till 2 mm. I min falskbotten på förra bygget är det 3 mm hål, och det är helt utmärkt.

Nåja, nästa brygd blir med en mindre maltmängd, då provar vi oss fram några steg till  smile

Sv: Bulldog / Coobra

Såg innan du ändrade inlägget att du fyllde malten i pipan innan du sänkte ned den. Så gjorde inte jag. smile

Jag värmde upp mäskvattnet med pipan (tom) i verket och när det var dags för inmäskning så rörde jag långsamt ned malten medan jag såg till att inga klumpar bildades. På så sätt sprider man "mjölet" och malten mer jämt i vattnet och minskar därför risken för både igensättning och klumpar (degbollar). Dessutom ökar effektiviteten eftersom man får med mjölet fritt i vattnet och därför kan konvertera även den stärkelsen smile

Sv: Bulldog / Coobra

coobra körde en tripel i går 7kg malt stopp i pipan ska man dubbelbottna eller borra ?? vitsen är väl att man ska kunns cirkulera

Sv: Bulldog / Coobra

@ JämtN: jo, det var ett test att göra så. Föll inte väl ut.

I alla andra fall har jag ju gjort som du, även med anna utrustning. Men det har jag inte fått att funka med Bulldogs pyttesmå hål, trots gtv malning.

Därför kommer jag nu borra kanske vartannat till 2 mm, och återgå till den långsamma irörningen, som jag tycker funkar bäst.

Men den bryggningen ligger ett par veckor bort, återkommer med det.

Sv: Bulldog / Coobra

Hej,
Jag har bryggt 4st batcher veteöl och ställt in beersmith 2 men får endast 63% i bryggeffektivitet.
Vad gör jag för fel? Vad har ni för bryggeffektivitet på Bulldog, Coobra och Brewcrafter?

Tänkte här förklara hur jag går tillväga:
Jag värmer 25L mäskvatten på 700W till 65grader. Tillsätter 2.75kg Pilsnermalt och 2.75kg Vetemalt(oftast vikingmalt). Detta får mäska i 60min med cirkulation från pumpen.
När 60 min gått så höjer jag värmen till 78grader. Brukar då höja effekten till 1800w. När vörten blivit 78 grader så lyfter jag maltkorgen och lakar med 10L vatten. Det gör att jag har 29L vört före kok.
När lakningen är klar så höjer jag tempen till 100 grader och effekten till 2500w. När det kokat 30min häver jag i 10g magnum i 60min, när det kokat i 75min så häver jag i 25g hallertauer mittelfrüh i 15min och när det kokat i 85min så häver jag u 25g hallertauer mittelfrüh i 5min.
Därefter kyler jag vörten med kylspiralen i ca 17min till 22grader.
Ner i jästanken har jag 21-22L

OG hamnar på 1.052 och det är samma som det står i receptet.
PunBB bbcode test
Vad gör vi för fel?

21 Senast ändrad av Perwaste (2017-03-28 19:11:28)

Sv: Bulldog / Coobra

Nu är jag kanske ute å cyklar lite, men det där har väl mest att göra med inräknandet av bortkoket* också?

Det finns en del trådar på ämnet både i det här forumet och t ex shbf.se 

Vad jag kan se av din skärmdump är det väl inget konstigt, och det landade ju på det beräknade og.  Leta bland de trådarna så får du bättre koll på vilka typer av effektivitet det finns, och deras respektive beräkningsgrunder.


Edit:
*sabla stavningsprogram, bortkoket ska det stå, inget annat.

Sv: Bulldog / Coobra

thomaz skrev:

coobra körde en tripel i går 7kg malt stopp i pipan ska man dubbelbottna eller borra ?? vitsen är väl att man ska kunns cirkulera

Har aldrig provat att köra med så mycket malt, men det ska enligt uppgift funka utan att modifiera verket. Kanske mäskar du in för häftigt så du får degbollar som sätter igen? Kanske har du för lite vatten per kg malt? Jag kör alltid med 3l per kg malt PLUS 4 liter för att min beersmithprofil ska gå ihop och vara skalbar smile

goodridgebrewing: 63% är LÅGT, jag har hittills innan jag trimmat in allt legat runt 80% (BHE) och har då dessutom tappat en hel del på golvet pga diverse missöden.
Spontant skulle jag säga att ni mäskar med väldigt mycket vatten i förhållande till hur mycket ni lakar med. Prova att mäska med säg 20l och laka tills ni nått önskad kokvolym alternativt att SG på det som rinner ur pipan når 1.010 i oechslevärde (det som inträffar först). Se ovan om hur jag mäskar.
Angående er profil har ni inte angivit någon mash tun addition, bör vara 3,5 eller 4l enligt uppgift (mäter själv i helgen när jag brygger nästa gång).
Låg effektivitet kan också ha med dåligt krossad malt att göra, kan det vara en faktor i ert fall? Alternativt om man köper färdigkrossad malt, då ska man helst använda hela säcken direkt, annars får man skal i toppen och mjöl i botten med ojämn effektivitet som följd smile

Till alla: Min BS-profil är snart intrimmad och klar, då kan ni få ta del av den smile

Sv: Bulldog / Coobra

JämtN skrev:
thomaz skrev:

coobra körde en tripel i går 7kg malt stopp i pipan ska man dubbelbottna eller borra ?? vitsen är väl att man ska kunns cirkulera

Har aldrig provat att köra med så mycket malt, men det ska enligt uppgift funka utan att modifiera verket. Kanske mäskar du in för häftigt så du får degbollar som sätter igen? Kanske har du för lite vatten per kg malt? Jag kör alltid med 3l per kg malt PLUS 4 liter för att min beersmithprofil ska gå ihop och vara skalbar smile

goodridgebrewing: 63% är LÅGT, jag har hittills innan jag trimmat in allt legat runt 80% (BHE) och har då dessutom tappat en hel del på golvet pga diverse missöden.
Spontant skulle jag säga att ni mäskar med väldigt mycket vatten i förhållande till hur mycket ni lakar med. Prova att mäska med säg 20l och laka tills ni nått önskad kokvolym alternativt att SG på det som rinner ur pipan når 1.010 i oechslevärde (det som inträffar först). Se ovan om hur jag mäskar.
Angående er profil har ni inte angivit någon mash tun addition, bör vara 3,5 eller 4l enligt uppgift (mäter själv i helgen när jag brygger nästa gång).
Låg effektivitet kan också ha med dåligt krossad malt att göra, kan det vara en faktor i ert fall? Alternativt om man köper färdigkrossad malt, då ska man helst använda hela säcken direkt, annars får man skal i toppen och mjöl i botten med ojämn effektivitet som följd smile

Till alla: Min BS-profil är snart intrimmad och klar, då kan ni få ta del av den smile


Tror med vi mäskar med på tok för mycket vatten. Ska minska nästa gång.
Vad menas med Mash tun addition?
Ska bli kul att se din BS-profil

Sv: Bulldog / Coobra

Mash tun addition är lite olika beroende på vad man kör för typ av bryggverk. I vår typ av verk är det volymen vatten som får plats under själva maltpipan. (Eventuellt bör man även räkna in det vatten som får plats mellan bryggverkets yttre väggar och maltpipan också, men det tror jag inte, ska kolla när jag brygger i helgen hur min profil funkar). Denna volym är det vatten som krävs för att "nå upp" till malten. Svårt att förklara, men enligt uppgift ska det vara 3,5 ELLER 4l. Efter att jag angav det och justerade mäskprofilerna blir inte längre recepten felaktiga när jag skalar upp/ned smile

Jag hoppas profilerna kan hjälpa någon längre fram. Nu slåss jag med att försöka hitta ett medelvärde av mäskeffektivitet jag kan räkna med, för att få mer konsekventa resultat. Har slagit mellan knappa 70% till dryga 80% hittills. Till stor del har det berott på olika krossning av malten, nu krossar jag själv så jag hoppas få mer konsekvens i bryggningarna framöver smile

Tips tills jag är färdig med profilerna: Har fått över 80% BHE genom att räkna 4l per kg malt utan att ta hänsyn till något annat än att batchstorleken var ca. 22l smile

Sv: Bulldog / Coobra

Jag provade mäska med 3,5L per Kg malt istället för 4,5L per kg malt.
Men jag hade samma inställningar i övrigt. OG skulle ha hamnat på 1,057 men blev 1,067. Så troligen gav det lite bättre effektivitet när jag drog ner på mäskvattnet. 73% istället för 63% så det är ett steg i rätt riktning smile