1 Senast ändrad av jonash (2006-11-15 18:05:41)

pellets/puckar/kottar

Spelar det egentligen någon roll vilket form av humle man använder, dvs. pellets, puckar eller kottar?

Är det ena eller andra bättre/sämre till bitter/arom/torr-humling ? Jag har för mig att någon skrev något om det i forumet för ett tag sedan, men jag hittar det inte....

Jonas

Sv: pellets/puckar/kottar

Personligen har jag aldrig märkt någon skillnad kvalitetsmässigt.

Det kan bero lite på vilken utrustning och vilken bryggprocess man använder vad som är lämpligast.

- kottar/puckar kan stoppa igen till exempel en pump.
- Kottar/puckar har en tendens att suga åt sig mer vört så man får mer svinn.
- pelletskorn kan försvåra silningen när man avskiljer humlet från vörten.
- pelletskornen kan slinka med ner i det färdiga ölet, speciellt vid torrhumling har jag märkt.

Det finns säkerligen fler olika aspekter på detta.

Räkna dessutom med högre utbyte när du använder pellets istället för kottar eller puckar. Exakt hur mycket större utbyte blir vågar jag dock inte svara på

Pellets ger ungefär 20% högre utbyte än jämfört kottar/puckar.
Dvs om man får 25% utbyte av kottar/puckar så får man c:a 30% utbyte av samma mängd (vikt) pellets.

Men kottar och puckar är dock mest praktiska för hembryggara och de regerar bättre än både pärsson och reinfeldt!!!! Vote whole hops for president!!!!!! smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH