Min första bryggning

Hej, är helt grön i detta ämne och har startat en ölsats från "Bulldog" (Bad cat Imperial red, craft beer, 7,5 %). Den jäser nu och jag planerar avslutningen (följer inte receptet helt). Så tyck till om planen känns galen eller ok.

- jäsa klart. Samma resultat på hydrometern 2-3 dygn.

- tappa över försiktigt i ny jäshink. Torrhumla i typ 2 dygn.

- Kallkrascha på balkongen (runt 0 grader hoppas jag) i typ 2 dygn. Ev gelatin här?? Bra eller dåligt?

- stå inne på diskbänken typ 1 dygn. Blanda i sockerlösning försiktigt.

- tappa på flaskor, kapsylera och lagras.

Allt rengörs naturligtvis och sedan "star san" förstås.

Är min plan ok? Är något galet eller onödigt? Tyck gärna till, jag är som sagt nybörjare.

Med vänlig hälsning,

Pierre

Sv: Min första bryggning

erixon.pierre skrev:

Hej, är helt grön i detta ämne och har startat en ölsats från "Bulldog" (Bad cat Imperial red, craft beer, 7,5 %). Den jäser nu och jag planerar avslutningen (följer inte receptet helt). Så tyck till om planen känns galen eller ok.

- jäsa klart. Samma resultat på hydrometern 2-3 dygn.

- tappa över försiktigt i ny jäshink. Torrhumla i typ 2 dygn.

- Kallkrascha på balkongen (runt 0 grader hoppas jag) i typ 2 dygn. Ev gelatin här?? Bra eller dåligt?

- stå inne på diskbänken typ 1 dygn. Blanda i sockerlösning försiktigt.

- tappa på flaskor, kapsylera och lagras.

Allt rengörs naturligtvis och sedan "star san" förstås.

Är min plan ok? Är något galet eller onödigt? Tyck gärna till, jag är som sagt nybörjare.

Med vänlig hälsning,

Pierre

1) I typ så bör du vara försiktig med att få luft i hävert, slangar etc., vid omtappning.
I typ så kan du fundera över hur du kan "förfylla" en slang med öl innan omtappning (t.ex. med hjälp av en "frysklämma" i änden av en slang) för att få ut luften.

2) I typ så menar vissa att du KAN få jästen att bli alltför inaktiv genom att kraftigt kyla den (men undvik att "krascha" den mot balkongväggen....). Kyl den istället:-)

3) I typ så kan du använda gelatin för att binda skräp, etc. till botten.
I typ så menar vissa att man då även binder jäst till gelatinet i botten, vilket i typ KAN resultera i att det blir för lite kvarvarande jäst för att bilda kolsyra i flaskorna.
I typ, så finns det delade meningar om detta.

Hej Castor, tack för ditt svar!

1. Jag ska vara försiktig så jag inte vispar in en massa luft. Check på det.

2. Här ser jag två alternativ då jag endast har balkongen, finns inget extra kylskåp el dyl.
a) hoppa över kraschen helt.
b) bygga en låda av tex frigolit för att få en jämnare temp. För det är väl det du syftar på Castor, att få en jämn temp?

3) Tror jag hoppar över att tillsätta gelatin då det finns risk att kolsyrejäsningen misslyckas.

Stort tack Castor! Hur ser den nya planen ut?

Med vänlig hälsning,

Pierre

Tjenare! Kul att du börjat brygga! Det är en väldigt rolig hobby när man börjar lära sig!

Jag är själv rätt ny men det jag lärt mig hittills är att inte krångla till det så mycket i början med kallkrascher och gelatin osv.

Nu vet inte jag hur du har det med jäskärl och flasktapparkärl osv men jag gör såhär:

Jag jäser och torrhumlar i samma hink och när det är klart (brukar sikta på 14 dagar ungefär sammanlagt) så tappar jag över till flasktappningskärl och blandar där i en sockerlag.

Sedan flaskning, kapsylering och sedan 2 veckor kolsyrejäsning på det. Det följer med en del humlepartiklar men det skiter jag i för det mesta lägger sig i alla fall på botten när kolsyrejäsningen är klar och ölen blir ganska klar och fin ändå.

Börja så och lägg sedan till andra metoder eftersom du läser på och lär dig mer om ölbryggningens alla konster smile

Gör så här:
Skit i att sekundärjäsa, det är bara onödig risk att byta jäshink i detta läget.

när det är nästan färdigjäst så släng i torrhumlen, du vill ha lite jästaktivitet kvar som kan ta hand om syret som följer med humlen.
torrhumla i 5-7 dagar, sen för försiktigt över ölen till en ny hink,

rör försiktigt ner en sockerlösning på typ 5g/l i hinken och flaska 5-6 flaskor, rör sedan om försiktigt då sockerlösningen är tyngre än ölet, flaska 5-6 flaskor till och rör om försiktigt. osv osv...

Kapsylera och håll fingrarna borta i ca tre veckor. sen är det bara att njuta.

Keep it simple.
/Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Hej,

Tack för era svar! Har förstått att jag krånglat till det för mycket (har inspirerats av en massa roliga klipp på youtube ????????)
Jag stryker det mesta och gör det enkelt.

Mvh/Pierre