Från fat till flaska med partykran

Jag började tappa på fat för ca ett halvår sedan. Köpte en beergun för att kunna tappa på flaska vid behov. Den funkade bra, men det var lite omständligt att koppla på en beergun varje gång jag behövde en flaska. Så jag provade att tappa direkt från partykranen till flaskan. Jag kyler flaskan/flaskorna, lutar den ordentligt och fyller på. Det blir oftast bara 2-3 cm avstånd till korken. Helt ok, och superenkelt. Jag har därför slutat använda min beergun.

Varför skall man använda beergun (eller liknande)? Enda anledningen jag ser är om man skall lagra länge på flaska och vill bli av med allt syre för att undvika oxidering (med beergun kan man nu trycka i kolsyra i flaskan). Annars är beergun något överskattat, anser jag. Vad tycker ni?

Sv: Från fat till flaska med partykran

Håller med om att för enstaka flaskor som ska konsumeras tämligen omgående (samma dag/kväll) så fungerar det hyfsat att bara fylle direkt från partykranen.
Beergun är bra om man ska tappa upp många flaskor från fatet och få längre hållbarhet.

Beergun är väl som mycket annan utrustning inom bryggningen, en bra att ha grej, men man överlever utan.

Sv: Från fat till flaska med partykran

Precis. Fast jag håller inte riktigt med om att hållbarheten på en partykranstappad (eller heter det picnic-kran?) flaska är så kort. Jag har sparat flaskor i två månader och de har varit felfria (ingen oxidering och gott om kolsyra).

Sv: Från fat till flaska med partykran

Rennstam skrev:

Varför skall man använda beergun (eller liknande)? Enda anledningen jag ser är om man skall lagra länge på flaska och vill bli av med allt syre för att undvika oxidering (med beergun kan man nu trycka i kolsyra i flaskan). Annars är beergun något överskattat, anser jag. Vad tycker ni?

Slår lite på min egen trumma här då... Du kanske ska prova
Bee's Improved Ghetto Blaster som många gillar. http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=31305#p31305

Sv: Från fat till flaska med partykran

Ja, den är fin:) Men jag tycker ju att det fungerar bra helt utan någon extra utrustning.

Huvudanledningen, för mig, med att använda beergun är att man kan rensa ut syret ur flaskan med kolsyra. Men det kan man inte med Ghetto Blastern, om jag har förstått det rätt.

6 Senast ändrad av scaryeyes (2016-10-24 18:48:59)

Sv: Från fat till flaska med partykran

Tja.... Se till att få lite skum, så sätter du kapsylen på skummet. Skummet innehåller ju koldioxid och öl. Alltså får det inte plats nåt syre.
På ett bryggeri jag var på i mexico, skjöt dom flaskmynningen med en jetstråle vatten för att orsaka skumning precis i halsen innan kapsylen flög på. Han sa att i stort sett inget vatten kom ner i flaskan, bara att det blev turbolens så att det skummade. Lite svårt dock att replikera hemma.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Från fat till flaska med partykran

Japp. Men lite skum blir det när man bara använder pic-nic-kranen också.

Sen, utan att vara kemiexpert, undrar jag också om det där skummet är bra eller dåligt. Om det är som du säger att det bara är öl och koldioxid så är det ju bra. Men om där är syre också så borde väl skummet göra att syret tas upp ännu bättre. Skummet utgör ju en väldigt stor yta (jämfört med en "slät" yta av vätska när man inte har något skum) som kan ta upp syre.

Det känns som att det här är detaljer som förmodligen inte har någon avgörande inverkan på slutresultatet, men det är teoretiskt intressant.

Sv: Från fat till flaska med partykran

Inget syre. Eftersom det skummar från ölen så är det ju koldioxid. Och koldioxiden är ju tyngre än syre, så det trängs undan.
Så var inte orolig alls för det.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Från fat till flaska med partykran

Ja. Det låter rimligt. Om det stämmer borde man ju kunna tappa på flaska med picnic-kran (givet att man lyckas med detta, men det gör jag:) och spara lika lång tid som om man tappar med med beergun. Eller som vid flaskkolsyresättning med sockerlag (där jästen konsumerar syret). Inget syre, ingen oxidering. Metoden för att bli av med syret torde inte spela någon roll.

Sv: Från fat till flaska med partykran

Har nu testat med 5 backar olika öl och Ghettoblastern. Efter 6 veckor är ölen helt ok, bra kolsyra, färg och smak. Ska testa att långlagra några flaskor.
Det är ju otroligt smidigt om man behöver frigöra en keg eller få lite mer hanterbar öl. Man flaskar ju upp en keg på ca 30 minuter.

Sv: Från fat till flaska med partykran

(Köper inte det syrefria skumargumentet, inte när man börjar fylla flaskan, tror problemet ligger där)

Du kan ju också ha en bee's ghetto blaster utan propp, superenkelt (om nu propp är så mycket svårare...). Och så ha en liten slang till en soda stream (fäst den på den vita grejen som hänger ner bara) så kan du tömma flaskorna på syre genom att släppa ner slangen och trycka ut detta underifrån.

Sv: Från fat till flaska med partykran

Joel: Du menar att ölet oxiderar när det träffar botten på flaskan eftersom det plaskar lite då? Mm, men när jag fyller med picnic-kranen lutar jag flaskan 70-80 grader så att ölet ganska smidigt glider ner till botten. Det är klart, om det fanns kolsyra istället för syre i flaskan så vore det ju bättre. Men jag undrar hur stor betydelse detta har om man tappar upp "snyggt".

Jag har gjort ett litet experiment: I början på oktober tappade jag upp en flaska (en lager) med min picnic-teknik, och en flaska (samma öl naturligtvis) enligt konstens alla regler med en beergun (trycka i kolsyra först, sen tappa upp ölet). Jag tänkte prova de båda flaskorna vid juletid för att undersöka om det är någon skillnad. Återkommer då:)

Sv: Från fat till flaska med partykran

JoelS skrev:

(Köper inte det syrefria skumargumentet, inte när man börjar fylla flaskan, tror problemet ligger där)

Du kan ju också ha en bee's ghetto blaster utan propp, superenkelt (om nu propp är så mycket svårare...). Och så ha en liten slang till en soda stream (fäst den på den vita grejen som hänger ner bara) så kan du tömma flaskorna på syre genom att släppa ner slangen och trycka ut detta underifrån.

Det är meningen att man ska få ett tunt skumlager från ölet när man börjar tappa. Det skummet består av koldioxid  och bildar ett lock, det gör att gasen ovanför är irrelevant. Gasen ovanför trycks ut genom proppen och trycket i ölet är högre än gasen,  därför avger ölet koldioxid och inte tar upp den extremt lilla mängd syre som finns i flaskan under fyllningen. När flaskan är fylld ser man till att det skummar och gör Cap-on-foam.
Får man oxidering med ghettoblastern har man gjort fel. Jag har ALDRIG druckit en flaska tappad med blastern som varit oxiderad mer än det den blir av normal lagring och då har jag flaskor som är mer än tre år gamla.

Sv: Från fat till flaska med partykran

Rennstam skrev:

Joel: Du menar att ölet oxiderar när det träffar botten på flaskan eftersom det plaskar lite då? Mm, men när jag fyller med picnic-kranen lutar jag flaskan 70-80 grader så att ölet ganska smidigt glider ner till botten. Det är klart, om det fanns kolsyra istället för syre i flaskan så vore det ju bättre. Men jag undrar hur stor betydelse detta har om man tappar upp "snyggt".

Jag har gjort ett litet experiment: I början på oktober tappade jag upp en flaska (en lager) med min picnic-teknik, och en flaska (samma öl naturligtvis) enligt konstens alla regler med en beergun (trycka i kolsyra först, sen tappa upp ölet). Jag tänkte prova de båda flaskorna vid juletid för att undersöka om det är någon skillnad. Återkommer då:)

Jag är nyfiken då jag funderar på en beergun. Är det inte juletid nu? smile

Sv: Från fat till flaska med partykran

He, njaäejo snart.

Sv: Från fat till flaska med partykran

Ok. Då har jag testat. Jag jämförde ett glas från flaskan tappad med pic-nic-kran, ett från flaskan tappad med beergun, och ett direkt från fatet från vilket båda flaskorna tappades. Flaskorna tappades upp i början av oktober och provades idag. De har alltså lagrats i ca två månader. De har stått mörkt bredvid varandra, i en garderob där det är ca 22 grader. Ölen är en lager gjord på 4 kg pilsnermalt och 100 g melanoidinmalt, Hallertauhumle, och jäst med WLP838.

Resultat:
Doft: Doften skiljer sig ganska markant. Pic-nic-ölet har en jästig doft, som beergun-ölet eller fatölet inte har.
Smak: Smaken skiljer sig inte lika markant. Möjligen kan man skönja lite av jästigheten även i smaken hos pic-nic-ölet, men det är oklart.
Färg: Detta är lite mystiskt för mig, men pic-nic-ölet har exakt samma färg som fatölet, medan beergun-ölet har mörknat ganska tydligt. Beer-gun-ölet doftar och smakar däremot precis som fatölet.

Slutsats: Det lönar sig nog ändå att använda beergun eller liknande om man vill lagra sina flaskor mer än 3-4 veckor. Skillnaden i smak är marginell, men den jästiga doften hos pic-nic-ölet ger ett något "ofräscht" intryck.

Fråga 1: Hur kan det komma sig att beer-gun-ölet har mörknat medan pic-nic-ölet har behållit precis samma färg som fatölet? (Hade kunnat ladda upp bild om "upload image" hade fungerat).

Fråga 2: Är just "jästighet" något som uppstår genom oxidering, eller är det jag som inte har rätt ord för smaken?

17 Senast ändrad av Gorlami (2016-12-14 09:14:48)

Sv: Från fat till flaska med partykran

Intressant. Men eftersom du fått så "konstigt" resultat skulle nog försöket göras om med typ 10 flaskor av varje variant. Kan ju ha varit oflyt vid beergun-tappningen - luft i slangen eller nåt. Eller att du fått med bottenklegg från fatet på picnic-flaskan. Eller vad som helst.

Jag är inte helt såld så jag beställde mig en Pegas NovoTap kinakopia på ali-express istället då jag ändå tror att mottryckfyllning är det enda sättet att minska variationen i resultatet. Krävs lite modifikation för att få den att lira med glasflaskor men det ska bli intressant att se hur bra den funkar.

Sv: Från fat till flaska med partykran

Hej igen

Nu har jag gjort ett nytt test med samma öl. Jag tömde mitt fat i mitten av december och tappade upp det som var kvar på flaskor. En flaska tappade jag upp med picnic-kran, resten med beergun. I dag öppnade jag flaskorna. När det gäller färgen fick jag samma resultat som i december: ölet som tappats upp med beergun är har mörknat avsevärt. Är det någon som kan förstå varför det blir så? Se bild, där de två glasen till höger är från beergun (jag öppnade en flaska till för att kontrollera att det inte bra var en unik flaska), och det vänstra är från picnic-kranen.

Sv: Från fat till flaska med partykran

Det måste bero på oxidation, finns inget annat som kan ge en sådan typ av färgförändring.
På något sätt dras luft in i ölet när du använder din Beergun.
Kan bero på att någon koppling är otät.

Jag kan inte komma ihåg att jag sett något liknande när jag använt min Beergun så det är lite skumt....

Sv: Från fat till flaska med partykran

Du har säkert rätt. Tack! Jag flyttade tråden till shbf-forumet eftersom det var så begränsad aktivitet här, och fick lära mig vad "ejektorverkan" är. https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php … 219#p84219