Plötslig temperaturskillnad under jäsning (problem?)

Hej!

Letade lite i forumet men hittade inte riktigt svar på mitt problem, så jag tänkte att jag skriver ett nytt inlägg istället!

I söndags gjorde jag min första helmaltsbryggning som jag nu planerat i några veckor, allt gick smidigt och inget krångel. Vörten kylde jag till 18°C, syresatte och pitchade 2 paket London ESB (återfuktade) till min 19L sats. Allt såg bra ut på kvällen, även morgonen efter då jästen var i full gång och det bubblade på fint. Men när jag kom hem efter jobbet igen hade temperaturen i jäskärlet gått upp till 21.5-22°C och jag blev lite rädd så jag öppnade fönstret för att kyla ner rummet. Fick ner tempen till 18°C igen, men idag (tisdag) ser jag inte särskilt mycket aktivitet... Har jag shockat jästen och gjort något dumt eller kommer jäsningen gå igång ordentligt igen?

Uppskattar snabbt svar, tack på förhand smile

Fredrik

Sv: Plötslig temperaturskillnad under jäsning (problem?)

Det är fullt normalt att det blir lite varmare när det jäser, så det är nog hur bra som helst, låt det stå till helgen innan du börjar röra i det bara. Möjligen kan du vicka kärlet utan att ta av locket så att jästen kommer i rörelse, är där mer socker som kan jäsas så börjar det nog bubbla igen då. Men det är inget du behöver göra.
Tålamod är en dygd.

Lycka till

Sv: Plötslig temperaturskillnad under jäsning (problem?)

Pilsnerkokaren skrev:

Det är fullt normalt att det blir lite varmare när det jäser, så det är nog hur bra som helst, låt det stå till helgen innan du börjar röra i det bara. Möjligen kan du vicka kärlet utan att ta av locket så att jästen kommer i rörelse, är där mer socker som kan jäsas så börjar det nog bubbla igen då. Men det är inget du behöver göra.
Tålamod är en dygd.

Lycka till

Tack så mycket! Ska skaka lite försiktigt på kärlet när jag kommer hem från jobbet smile