Funderingar om sekundärjäsning

Hej. Jag är helt ny på det här med ölbryggning. Har bara gjort en ölsats än så länge. Jag tänkte göra en omgång med ohumlat maltextrakt och koka humlen själv. Har en bok med lite recept. Den lager jag tänkt brygga står att den skall sekundärjäsa i 5 veckor i 0°c. Men min kyl går bara ner till 2°. Går det att sekundärjäsa i den temperaturen? /Nybörjaren smile

Sv: Funderingar om sekundärjäsning

Visst går det att "sekundärjäsa" vid 2°
Nu händer det inte speciellt mycket vid varken 2 eller 0°, inte vad det gäller jäsning iallafall. Ölen klarnar och diverse restprodukter från jäsningen rensas bort, så det är mer en lagring/klarningsfas än sekundärjäsning.

Väntar med spänning på redovisning av resultatet.

Då var det som jag trodde. Tack för svar. Jag kommer ju kolsyrejäsa på flaska, bör jag tappa om ölet i nytt jäskärl och låta det klarna ett par veckor i det innan flasktappning eller kan jag tappa upp den direkt och bara låta flaskorna stå kallt? Bottensats får jag ju i flaskan ändå. smile

Det kan du göra som du vill med, har du plats för flaskor kylen kan du flaskfylla nu och kolsyrejäsa i rumstemp en vecka och sen ställa flaskorna på kylning/lagring. Du lär få lite mer bottensats om du gör så men som du skriver, du får bara lite mer. Har du gjort en Diacetylrast?

Har inte gjort ölet än. Tänkte bättre att ställa lite nybörjar frågor innan jag kör igång. Ska göra på maltextrakt första gången tänkte jag innan jag köper på mig mera prylar. Hur hög temperatur bör man få upp satsen till under Diacetylrasten och hur länge? smile

Jag brukar göra så här.
När ölen har jäst i en vecka vid 10° höjer jag tempen till 16° och låter det jäsa en vecka till innan jag sänker till 2° där ölen får stå tills jag har tid att tappa om.

Om du ställer ut kärlet i rumstemp funkar det nog lika bra. 16° är inte en temp som är så lätt att hålla om man inte har specialgrejer.
En siffra som nämnts är att D-rasten kan/ska påbörjas när utjäsningen har nått 75-80% av förväntad utjäsning. Jästen får andra förutsättningar när tempen stiger och i brist på socker börjar då knapra i sig diverse jox som uppkommit eller valts bort under den tidigare jäsningen.
var inte snål med jästen bara, lager behöver mer jäst än ale för att det jäsningen ska komma igång inom rimlig tid utan att få en stressad jäst.

Jag bryggde i fredags. Får se hur resultatet blir. Jag ser det här som ett test och att jag säkert lär mig ett och annat. Jag hade nog i lite mycket extrakt så jag fick ett og på 1,055. Jästen jag använde (kommer inte ihåg på rak arm vad den hette) stod på paketet att ett paket till 20l men og under 1.050 och två paket alternativ ett med förkultur. Jag hade bara ett så jag hällde i det. Vad händer om jästen inte räcker till? Blir ölet bara svagare? Kan det bli problem med kolsyrejäsningen?

Jästen kommer att räcka.
Det tar lite längre tid innan det jäst färdigt men den skvätten du häller i växer tills sockret är slut och är vid god vigör när det är dags för kolsyrejäsning.

Du vill ha tillräckligt stor mängd jäst i början så att jästen inte blir stressad och ger felsmaker, 5 punkter är inte så förtvivlat mycket så det ska nog gå bra.

Tackar så mycket för svar smile jag återkommer och meddelar hur ölet smakar smile

Jag lät ölen jäsa drygt 1 vecka i ca 10-12 grader. Sen en vecka i rumstemperatur. Efter det har den stått ett par veckor i ca 2 grader. Nu tog jag ut kärlet ur kylen för att tappa på flaska. Då börjar det bubbla som bara den i jäsröret. Ska jag avvakta med flaskning tills det avtagit? smile

11 Senast ändrad av Perwaste (2017-05-20 22:04:20)

Nej, du kan flasktappa direkt skulle jag tro. Mätte du vilket SG du hade innan du ställde kallt?

Att det bubblar nu beror nog mest på att det är kolsyra som varit bunden i ölen pga den låga temperaturen tidigare, och som nu med värmeökningen frigörs. Du kan ju ta ett prov nu med för sökerhets skull, låt provet stiga till 20 °C bara innan du läser av det.

Edit: såg nu att det var ca en v jäsning drygt innan den stod kallt. Jag skulle definitivt läsa av först. Det kan kanske vara lite kvar som ska jäsa ut. Sen var deh ju det där med diacetylrast också. Den kommer liksom nu istället kanske? Kort sagt, vad får du när du läser av SG?

Det slutade bubbla efter ca 10 minuter. Jag chansade och tappade upp ölen. Jag hade ett og på 1055 och fg på 1015. Jag får hålla tummarna på att det fungerar. Det såg klart och fint ut i mätglaset och smakade gott också. Den jäste ju som sagt drygt en vecka i kylen sen en vecka i rumstemperatur innan jag kylde den. smile

Då ska det nog funka! Ibland blir det någon pinne mer eller någon pinne mindre i slutet.

Tack så mycket för alla svar jag fått av er smile förra veckan smakade jag en av ölen efter bara 1 vecka på flaska. Som jag trodde va det för lite kolsyra. Smakade precis en idag och kolsyran va bättre hoppas på lite mer. Den har nu stått i 13 dagar sen jag tappade på flaska. Jag har ju sagt att jag inte har några förhoppningar om detta öl efter som det är det första jag gjort. MEN DET ÄR VERKLIGEN GOTT!!! smile ska göra ett par extrakt bryggningar till innan jag prövar på helmäskning smile trevlig helg