Cornelius fat, fel ingång.

Hej!
Jag är en riktigt nybörjare vad det gäller Cornelius fat. Genom en tillfällighet lyckades jag få tag i åtta stycken begagnade fat i tveksam kvalité. Jag har även införskaffat ett nytt fat för att använda som referens.
Nu till problemet. Jag utgick från att fatet var rätt ihopsatt från början, dvs, den långa öl-ut tuben skulle sitta på öl-ut kopplingen. Detta var dock inte fallet... Nu har jag ett fat fyllt med Cider och fullt kolsyrat där öl ut är på fel förlängning. Vad jag undrar är följande. Om jag släpper ut all gas och sedan monterar av öl ut och öl in. Därefter sätter de på rätt ställe, följt av att jag "rensar" luftfickan på syre och sedan sätter serveringstryck eller högre för att kompensera för förlust under omflyttningen. Kommer detta att få märkbar effekt på Cidern?(för mycket kontakt med luften).

Jag ber om ursäkt för ett helt rörigt inlägg och för att jag inte kan vad de olika delarna kallas. Det är fredag, jag är trött, och jag önskar att detta kan lösas utan att cidern, som jag är MYCKET nöjd med, går åt skogen.

Tacksam för svar!

Sv: Cornelius fat, fel ingång.

Det är bara att skifta nipplarna. Du behöver inte oroa dig för att ciderna ska oxidera. Kolsyra som finns i fatet skyddar även om du inte har något övertryck. Den lilla tid det tar att skifta nipplarna är ofarligt.

Sv: Cornelius fat, fel ingång.

Tack Fluke för ett betryggande svar!