Bulldog bryygverk
Jag har gjort min första bryggning någonsin för några dagar sedan, jag försökte vara noggrann och det jäser så fint.
Men med min ingenjprshjärna kan jag inte låta bli att fundera på förbättringar redan:
- Regulatorn. Jag tycker inte det kånns som ett problem att behöva en timer for bryggningen, man behöver ju ha koll och timer har man ju iteoefonen ändå. Men knappsats/display är dessvårre ett skämt. Knappsatsen är så tungtryckt att man måste hålla emot för att inte bryggaren ska åka ivög på bordet trots 25 kg i den. Märkligt. Dessutom extremt klumpigt att varje gång behöva knappa in temp - tid - effekt, dvs det blir extrekextremt mycket knappande.
- Temperaturmätningen är obegripligt grov, temperaturen står och slår +/- 1-2 grader. Inget problem egentligen, men svårt att förstå. Jag vet inte vad där sitter för sensor.
- Kretskortet i botten med strömförsörjning (5/12 V?) och reläer för värmen sitter på distanser på bottenplattan och är inte fuktskyddat alls. Ehh??. Å andra sidan har jag ett helt liv som elektronikkontruktör i baken och en annan instinkt.
- Bryggaren defaultar 2,5 kW, väldigt brittiskt. Med 10 A säkringar blir det litet mycket. Man kan ställa effekten i 100 W-steg, men i själva verket finns det bara två värmeelement, 700 och 1800, och de andra effektstegen fixas genom att den står och "tickar" emellan. Så om man ställer in 2,2 kW så står den alltså och växlar mellan 1,8 och 2,5 kW, vilket ger en ganska stor risk att säkringen går. Jag tänker koppla ur 700 W-elementet (varning, koppla ur kabeln i bägge ändar - farligt annars!), vilker sparar en tredjedel av alla knapptryckningar.
- Det finns ett litet dykrör för tempsensor och det skulle vara väldigt lätt att installera en Danfoss/motsv regulator istället. Med tre lättryckta knappar, upp, ned samt till/ från och 0,1 grads mätning.
- Jag får för mig att cirkulationspumpen har en axel med tätning. "Normala" cirkulationspumpar för 12 V har magnetdriven impeller och vätskeutrymmet avskilt från motorn och är gjorda för kokande vätska. Finns på närmaste båt/husvagnstillbehörshandlare.
Annars tror jag den blir bra. Men skulle kunna bli väldigt mycket bättre utan att det hade kostat knappt något alls i tillverkning.
Edit: Har beställt temperaturkontroller 10A från Shenzen, http://www.ebay.com/itm/360823592248
7,49 USD inkl frakt är nästan pinsamt. Jag tog tre st, en att sätta i bryggaren, en i reserv och en bra att ha!