1 Senast ändrad av Ajoe (2017-01-13 10:21:09)

Bulldog bryygverk

Jag har gjort min första bryggning någonsin för några dagar sedan, jag försökte vara noggrann och det jäser så fint.

Men med min ingenjprshjärna kan jag inte låta bli att fundera på förbättringar redan:
- Regulatorn. Jag tycker inte det kånns som ett problem att behöva en timer for bryggningen, man behöver ju ha koll och timer har man ju iteoefonen ändå. Men knappsats/display är dessvårre ett skämt. Knappsatsen är så tungtryckt att man måste hålla emot för att inte bryggaren ska åka ivög på bordet trots 25 kg i den. Märkligt. Dessutom extremt klumpigt att varje gång behöva knappa in temp - tid - effekt, dvs det blir extrekextremt mycket knappande.
- Temperaturmätningen är obegripligt grov, temperaturen står och slår +/- 1-2 grader. Inget problem egentligen, men svårt att förstå. Jag vet inte vad där sitter för sensor.
- Kretskortet i botten med strömförsörjning (5/12 V?) och reläer för värmen sitter på distanser på bottenplattan och är inte fuktskyddat alls. Ehh??. Å andra sidan har jag ett helt liv som elektronikkontruktör i baken och en annan instinkt.
- Bryggaren defaultar 2,5 kW, väldigt brittiskt. Med 10 A säkringar blir det litet mycket. Man kan ställa effekten i 100 W-steg, men i själva verket finns det bara två värmeelement, 700 och 1800, och de andra effektstegen fixas genom att den står och "tickar" emellan. Så om man ställer in 2,2 kW så står den alltså och växlar mellan 1,8 och 2,5 kW, vilket ger en ganska stor risk att säkringen går. Jag tänker koppla ur 700 W-elementet (varning, koppla ur kabeln i bägge ändar - farligt annars!), vilker sparar en tredjedel av alla knapptryckningar.
- Det finns ett litet dykrör för tempsensor och det skulle vara väldigt lätt att installera en Danfoss/motsv regulator istället. Med tre lättryckta knappar, upp, ned samt till/ från och 0,1 grads mätning.
- Jag får för mig att cirkulationspumpen har en axel med tätning. "Normala" cirkulationspumpar för 12 V har magnetdriven impeller och vätskeutrymmet avskilt från motorn och är gjorda för kokande vätska. Finns på närmaste båt/husvagnstillbehörshandlare.

Annars tror jag den blir bra. Men skulle kunna bli väldigt mycket bättre utan att det hade kostat knappt något alls i tillverkning.

Edit: Har beställt temperaturkontroller 10A från Shenzen, http://www.ebay.com/itm/360823592248
7,49 USD inkl frakt är nästan pinsamt. Jag tog tre st, en att sätta i bryggaren, en i reserv och en bra att ha!

Sv: Bulldog bryygverk

Jag köpte en effektmätare på Classe för att se hur effekten slår. Kanske inte världens mest noggranna instrument, men ger ändå en fingervisning.

När jag körde på 2,5 kW i effekt visade mätaren på ca 2,2.  Om det har med Bulldog att göra enbart, eller husets eldragning, samtidiga övriga effekrförbrukning vet jag inte.  Men det var precis som du skrev, den stod och tickade hela tiden mellan de två effektlägena.

Samma sak när man ställde ned till någonting lägre, det tickade mellan det nedre, 700 W (på mätaren ca 550W), och det andra elementet.

Hur fungerade det? Jotack bra! Ingen propp gick (10 A), det värmde bra till det som det skulle, kokade bra, rimlig tid för det.
Malten låste sig för mig, tror det beror på pumpens sttora flöde samt att jag hade majs i. Får se efter nästa bryggning om det är så, kanske får mala liiite grövre om det är samma resultat.

Nu gäller det att trimma in metoderna för den här maskinen.

Bra att det finns märkta volymmått i den.

Återkommer efter nästa bryggning med den.

Jag med min simpla arbetarhjärna kör mitt lilla 40 liters på 4kw. Men med pid som styr mäsktempen så klart.
Men köpte en ordentlig pump ganska tidigt då jag fattade att småpumpar inte klarar av detta. Finns så klart små magnetkopplade pumpar me. Men klarar dom tempen? Och volymen ifall man vill cirkulera?
Men jag är ju arbetare.........

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Finns så klart små magnetkopplade pumpar me. Men klarar dom tempen? Och volymen ifall man vill cirkulera?

Det brukar ju vara s.k. solarpumpar till solfångare och de ska väl tåla värme. Jag har en sådan och den klarar cirkulationen i ett 50-liters HERMS-verk.

5 Senast ändrad av Carl (2017-11-30 23:05:06)

Mitt exemplar drar på inställt 2500 W enligt min elmätare, som jag inte minns var jag skaffade, ganska precis 10A, strax under oftast, och då har jag mätt inklusive pump. Ganska låg spänning, oftast 218-222 V, men det är väl inom felmarginalen på nätet och vid 10A i ett uttag avsäkrat 10A blir det säkert ett visst spänningsfall som inte är helt försumbart. Kanske beroende på elinstallationens ålder? Jag bor i ett femtiotalshus med orginal-el. Inga proppar har jag behövt byta p.g.a. detta iaf. Fick ännu en gång byta en av huvudsäkringarna idag dock, den brukar gå ibland. Lite olycklig spridning av förbrukarna i huset. Men ännu aldrig när bryggverket varit igång...