Krossning med stavmixer

Hej provade att krossa malten med en sk stavmixer
det visade sig gå ganska bra men risk för ojämt kross
men om man ser till att röra om hela tiden så blir det jämnare
dvs att man inte kör på samma ställe för länge och att man vinklar
mixern lite och kör runt i grytan

Sv: Krossning med stavmixer

Men det är inte vad man menar med krossad malt.

Krossat så klämer man ihop det så det blir som pankakor.

Du slår sönder det.

Det blir ojämt och mjölit. Har du otur får du en kompakt gröt som vörten inte rinner igenom samtidigt som du får ett lågt utbyte för det är ojämt sönderslaget. Ötar du sönderslagningen ökar du förmjölningen (något som man vill undvika ) och det stoppar upp mera.

Man kan dra ut spik med en fillekniv men det är inte riktigt det optimala verktyget. Det är frågan om inte färdigkrossat är bätre än en mixerstav. Men det går så klart att andvända vad som helst som förstör maltkornen.

Du kan få lite bätre resultat om du fuktar det lite först med on sprayflaska så maltskalen är lite mjukare, men det är likfult inte krossat.

tackar det var tänkvärt
du har förmodligen rätt i det med krossad
och allt det andra också , då jag inte lyckades till 100% med lakningen
men den var effektiv på sitt sätt stavmixern

men nu är det provat i allafall .

Jag kan ju passa på att dra hur den ideala krossen skall se ut.

Rullarnas diameter 100 - 150 mm, så inte tvärkrafterna på maltkornen inte blir för stora och resulterar i skalade maltkorn i stället för krossade.

Rullarna ca 250 mm långa och tvärstälda så dom nästan tar i varan i ena enden och en bredare spalt i den andra, så krosset blir över ett brett tjockleks intervall och inte alla med samma tjoklek.

Jag tror små 3 valsar försöker efterlikna det lite genom att trycka ihop malten lite i första valsen för att slutligen tryka till dom riktigt i 2:a steget utan att skapa för mycket tvärkrafter. Glöm inte att dom skall vara skråstälda i 2:a steget.

Vän av ordningen undrar kanske vad jag har för kross. En liten billig 2 vals med aldeles för liten diameter på valsarna. Det blir vört av det krosset också. Någon gång i framtiden kanske jag bygger en idiell kross men det är lite annat som skall skaffas först.

5 Senast ändrad av Blåkulla (2006-11-15 22:10:57)

jag tror inte på att snedvrida valsarna och 3st tror jag åxå är blaj
3 st är bara för att dom är så j...a små

däremot stora valsar 200mm+ är nog prylen
då behövs inga refflor

om all maltkross har samma storlek är någonting jag skulle tycka var klart bra bara skalen förblir hela kornen lagom stora

har bollat problemet lite i caden på jobbet och det stora problemet är att driva valsarna åt samma riktning

Drivningen kan man ordna med Kugghjul eller ett band i 8:a men det vanligaste är nog att ha det ena valsen frisnurrande och bara drivning på ena valsen.

jo jo men det är ganska mycket strul att fixa fram kugghjul som är 200mm+