Bryggt en lager

Hej

Min svärfar och jag har bryggt en lager, http://olrecept.se/lagerbck

Den står nu och jäser i ett kylskåp på 11c.
Frågan är nu hur länge den skall jäsa? Enligt recept 3v + 2v och vilken variant vid ev. torrhumling?

När den har jäst klart och det är dags att tappa tänkte vi använda vårt nyinköpta corneliusfat.
Ska vi tappa och lagra i två månader för att sedan kolsyra någon vecka innan den kan drickas?

Tacksam för all hjälp smile

/Melker

Sv: Bryggt en lager

Haka inte upp dig på en specifik jästid.
Låt ölet jäsa färdigt i lugn och ro.
För att kolla upp det så är det bästa att ta ett SG prov med en hydrometer med jämna mellanrum.
När SG inte ändrat sig mellan två mätningar har ölet jäst klart.
Dessutom kan du räkna med att ölet normalt jäser ut runt 75%.
Till exempel: Säg att du har ett OG på 1,056, då bör FG hamna runt 1,014 (56/4 = 14)
Första mätningen gör du efter två veckor, ligger SG på c:a 1,014 så kan du mäta igen efter några dagar.
Har SG inte ändrats så är det färdigjäst.
Skulle SG ligga betydligt högre än 1,014 så vänta en vecka innan nästa mätning.

Du kan tappa upp på fat direkt efter jäsningen.
Jag rekommenderar att så kolsyresätter du direkt och låter ölet stå och lagras kallt (0-2 grader) i ett par månader.
Du kan prova av ölet då och då för att veta när det är på topp, men vänta gärna ett par veckor innan första avsmakningen.

Angående torrhumling så är jag inte någon älskare av det så jag skulle låta bli.
Om du ändå vill så kan du torrhumla efter c:a 2 veckors jäsning.
Låt inte humlet ligga i mer än 3-4 dagar.
I det läget får du tappa om ölet för att avskilja humlet och låta det fortsätta jäsa om det behövs innan du tappar upp det på fat.

Sv: Bryggt en lager

Tack för svaren Kenneth!

Sv: Bryggt en lager

Jag har fått för mig att 3+2 i detta fallet betyder att den kommer jäsa "färdigt" på ca 3 veckor. Sen behöver den ca 2 veckor på jästkakan för att jästen ska rensa upp de biprodukter den skapat under primärjäsningen. Stämmer inte det?

SG kan ju vara stabilt efter bara ett fåtal dagar men man bör väl inte tappa upp ölen så snabbt?

5 Senast ändrad av ekstedt (2016-12-08 10:51:00)

Sv: Bryggt en lager

Gorlami skrev:

Jag har fått för mig att 3+2 i detta fallet betyder att den kommer jäsa "färdigt" på ca 3 veckor. Sen behöver den ca 2 veckor på jästkakan för att jästen ska rensa upp de biprodukter den skapat under primärjäsningen. Stämmer inte det?

SG kan ju vara stabilt efter bara ett fåtal dagar men man bör väl inte tappa upp ölen så snabbt?

Det är svårt att veta vad som menas med uppdelningen 3+2 veckor; den känns ganska meningslös då temperaturen är samma. Men gissningsvis har det att göra med att de tappade om efter tre veckor vilket ibland felaktigt benämns som "sekundärjäsning".

Ölet har garanterat jäst färdigt - inklusive reducering av jäsbiprodukter - efter 3 veckor. Även 2 veckor borde vara tillräckligt, i synnerhet om man höjer temperaturen när jäsningen börjar lugna ner sig efter en vecka eller så. Därefter sänker man temperaturen med fördel ner mot 0 C för kallagring innan tappning. Alternativt kan man kallagra direkt i fatet som Kenneth skriver. Och som sagt, man ska inte haka upp sig på jästider i sådana här recept.

Här har jag försökt reda ut begreppen kring kallagring och lagerjäsning: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 … gring.html

Den länkade artikeln från Braukaiser är synnerligen matnyttig.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/