Jäsrör går av

Hejsan! Jag har införskaffat en pet carboy med silikonpropp. När jag ska få i jäsrör i silikonproppen har jag lyckats ha sönder två jäsrör för att det är trögt att trycka i och plasten är klen. Måste trycka i röret i princip så djupt det går för att få in carboyn i kylen.

Finns det något smörjmedel man kan använda som är livsmedelsgodkänt? Eller finns det något gediget mer hållbart jäsrör som inte sticker upp så högt?

Tacksam för input!

Sv: Jäsrör går av

Olivolja? Det härsknar inte, och så mycket går väl inte åt, det ska ju inte droppa. Bara en snabb tanke från en som inte jäser på det sättet.

Finns ett silikonliknande fett dom kallar ölfett. Används att smörja o-ringar odyl till fatanläggningar.

Annars kan man använda blow-off tube. Slang från korken ner till en flaska eller burk med lite vatten

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Armaturfett (http://www.clasohlson.com/se/Armaturfet … okie=false) skulle jag nog använda. Det har jag till alla packningar i fatet och brukar smörja min kapsylerare med det också.

5 Senast ändrad av Joöl (2016-11-21 22:45:29)

Tack alla för input! Ska prova ölfett eller armaturfett. Funkar inte det får det nog bli blow off tube. Skulle det funka med slang i samma diameter som jäsrör (d.v.s 9,5mm om jag minns rätt), eller kläggar det igen direkt tro?

Tror till och med du lär få i den om du starsannat den. Men sen att få loss den är värre tongue Btw, undvik att få fett i ölen.