1 Senast ändrad av scaryeyes (2015-06-21 21:07:05)

Testbrygg Stora bryggverket

Jaha. Då testade vi det stora verket i går. Tog så klart 3 gånger så lång tid som var tänkt med en massa byggande och paniktätande undertiden.
Men tror det går smidigare nästa gång. I alla fall 200 liter industrilager till sommaren - hösten. En pilsner är det.

Värmning mäskvatten till 55 grader.
http://forumbilder.com/images/2015/06/21/IMG_1663.md.jpg

Stegmäsk 50 grader proteinrast och 67 grader försockringsrast.
http://forumbilder.com/images/2015/06/21/IMG_1664.md.jpg

Det är inte klart ännu i bryggeriet var vi ska ha eluttag och allt sånt. Ville provbrygga först och se var vi ska flytta runt och hänga upp kontrollpanel etc...
Har inte ens fått upp lysrörsamaturena än. Men det kommer

En stor fördel att kunna mäska i kokkärlet! Nu kan man stegmäska i vilka temperaturer man vill utan att vara beroende av bryggverkets begränsningar. Så nu kan man kra allt ifrån syrarast till steg upp i 72 grader. Och det det är lätt. Som syns på bilden finns även en mindre 200 liters mjölktank som man kan värma lakvattnet i.
Vi värmde nu lakvattnet i kokgrytan efter vi fört över mäsken till lakkärlet. Men kan man värma tidigare kan man tjäna ytterligare minuter där.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Testbrygg Stora bryggverket

Men shit va i helve**te har du gjort ! satan i gatan det där har du varit tyst om....

I M P O N E R A N D E !

Kom med mer info om detlaljer tack om allt !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Va trevligt med ett lite större bygge! Hoppas premiärbryggden blir riktigt bra.
Det är lite svårt att se på bilderna vad som faktiskt är en del av bryggverket eller inte, men jag hoppas du kommer med fler uppdateringar senare!

Jo kommer lite mer uppdateringar vad det lider. Eg bara den mindre mjölktanken i hörnet som inte ingår ännu.
Men är en 300L mjölktank som mäsk och kokgryta, gasolvärmd. Sen en 200L tunna som lakkärl. Pumpar alltså över mäsken dit efter mäskning. Sen trycktank på 200L drygt. Styr det med en enkel honeywell 120. Men går ju att bygga ut om man vill ha många raster och automatisera. Men vansinnigt enkelt att bara skruva på ratten för att öka tempen.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Så ni kör gasol värmare på 300L mjölktank eller var den byggd för det redan innan ? Tänkte på att dom är väl annars isolerade tankarna ?
Nä ska inte sitta och spekulera du får komma med information och bilder så vi blir mätta !

Skål på dig din räv och bra jobbat !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Jo tanken är omisolerad. Den isoleringen som sitter brinner upp. Gullfiber nu eller nåt.

scaryeyes skrev:

Jo tanken är omisolerad. Den isoleringen som sitter brinner upp. Gullfiber nu eller nåt.

Bra info....
För de som skall bygga eget liknande !

Imponerande,  Scary, hatten av!

Scaryeyes, nu har du kört ett år med ditt bryggverk. Hur går det?

Jodå! Lagringstankarna är inte byggda ännu. Körde ihop sig med att få konor bockade till dom. Även kylning till jästank och lagringstankarna hänger i luften. Hittade ingen bra pump till glykolvattnet. Men nya växlaren för kylning var utmärkt! Kommer även att bli en syretillsats åxå efter växlaren. Eller innan? Tips mottages.
Finns även en varmvattenberedare på 100L med elpatron, som är tänkt att man kör i hetvatten och sen hålls varmt med patronen.
Men kommer inte bli färdigbyggt. Man vill alltid ha mer!