Problem vid jäsning, jästemperatur (?)
Hej!
Jag känner att jag behöver utveckla mina kunskaper om själva jäsningen under ölbryggningsprocessen samt behöver hjälp med min nuvarande bryggning och hoppas att jag kanske kan få lite tips och råd här! Jag håller precis på att jäsa min tredje batch, en experimentell APA.
Inför jäsningen så mätte jag min OG med hydrometer och fick ett värde på 1,076. Aningen högt kanske men ungefär vad jag förväntat mig från mängden malt kontra vatten. Efter en veckas jäsning tappade jag om ölet till ett nytt jäskärl och mätte då upp värdet 1,032. Tänkte att detta verkar ju gå som smort men efter ytterligare en veckas jäsning så verkar det som att processen avstannat och mitt FG ligger nu på ca 1,030. Det känns alltså som att det fortfarande finns mycket socker kvar i ölen som inte jäst ut?
En orsak som jag kan tänka mig är att jag jäst ölet i rumstemperatur och att denna kanske har varit för hög för att jästen ska kunna arbeta optimalt? (Har planer på att införskaffa ett öljäsningskylskåp)
Låter detta som en rimlig förklaring eller finns det andra faktorer som jag inte tänkt på vilka kan påverka jäsningen? Är mitt FG normalt eller finns det något man kan och bör göra åt detta?
Jag har använt ett paket torrjäst: US West Coast M44 som jag tillsatt direkt till ca 10 L vört.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Johan