Jästfråga

Tjena,

Ny på forumet och ny på att göra öl men har gjort en del lyckade fruktviner och mjöd tidigare så jag är riktig nybörjare inom detta.

Hursomhelst, en fundering jag har kring två brygder på 10 liter vardera. En skall föreställa en Imperial Stout och den andra en mörk dubbelbock. Receptet på Imperial höftade jag själv till med och för bocken följde jag "nästan" ett befintligt recept, men har valt lite andra sorters malt och humle.

Båda dessa körde jag med WLP090 jäst till, Imperial stouten hamnade på 1056 OG och bocken på 1070 OG. Har använt 1 paket i vardera jäskärl och inte gjort någon "starter" eller vad det heter på jästen.

Vad jag förstår arbetar denna jäst bäst i intervallet 18-20C, problemet är att jag inte kan få fram det hemma. I jordkällaren har jag 12C i källaren 16C och i huset ca 23C.

Just nu står dessa båda och puttrar fint sedan 24 timmar i 23C, men jag är orolig att jag sabbar dem eftersom jästen inte är gjord för denna temp. De tog >5 timmar innan de började puttra och puttrar ganska fint tycker jag, inte för våldsamt utan lagom (i min värld=inga kulsprutor).

Någon som har förslag, synpunkter eller kan lugna mig med att det nog kommer fungera bra!?

Jag skall försöka få ner tempen några grader till i detta rum genom att ha fönstret öppet (värmen är avstängd).

Tack o bock
Fredde

"I drink to make other people interesting."
     -Ernest Hemingway

Sv: Jästfråga

Hej,

En god regel är att jästens arbete höjer jästempen i sig själv med runt 3 grader. När du jäser i rumstemperatur 23, kan det således vara 26 i hinken.

Nu jäser du därmed lite varmt.  Det gör dock inte mycket till att flytta eftersom den viktigaste smakkaraktären från jäsning kommer de första dagarna. Därefter funkar det bra i lite högre temperaturer.

Ge det tid, det kommer bli bra. Nästa gång satsar du på i mitt tycke ypperliga 16g rumstemperatur och sen jämför du vilket som blev bäst.

Tack Bo,

Jo det borde jag ju själv tänkt på såklart. Skall skaffa en termometer som kan logga temp under tid och kolla att källaren med sina 16 håller jämn temperatur under tid. Verkar ju vettigt att köra det där.

Hur viktigt är det att följa jästtillverkarnas arbetstemperaturintervaller noga?

Tror ni jordkällarens 12C passar bra att köra en lager/underjäst öl eller är det lite för varmt där då?

-Ernest Hemingway

LFK skrev:

Tack Bo,

Jo det borde jag ju själv tänkt på såklart. Skall skaffa en termometer som kan logga temp under tid och kolla att källaren med sina 16 håller jämn temperatur under tid. Verkar ju vettigt att köra det där.

Hur viktigt är det att följa jästtillverkarnas arbetstemperaturintervaller noga?

Tror ni jordkällarens 12C passar bra att köra en lager/underjäst öl eller är det lite för varmt där då?

Temperaturkontroll är viktigt och bra, men det kräver inte riktigt den enorma noggrannhet som en del hävdar. Termometrar som fästs utanpå jäshinken räcker fullgott som mätinstrument.

Det är bra att hålla sig till jästens rekommenderade temperaturintervall men det kan funka att gå utanför med några grader.

Några graders fluktuation i rummets temperatur är inga problem. Din källare verkar vara en utmärkt plats för många jäsningar. Flytta hinken till rumstemperatur när jäsningen börjar avta.

Jordkällaren funkar bra för lagerjäsning. Några grader kallare hade eventuellt varit att föredra, men man tager vad man haver. Notera att temperaturökningen under jäsningen beror på själva temperaturen, så vid 12 C får du kanske bara en grads höjning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Hej igen,

Nu verkar det som att Imperial varianten jag satte för 3 dygn sedan har avtagit nästan helt på aktivitet i jäsröret. Den hade ett OG på 1056.

Vad tror ni, kan det vara så att den redan är färdigjäst med det socker som fanns, skall jag lugna mig eller skall jag se om det går att skaka liv i den?
Vågar jag öppna och mäta igen? Vill ju helst göra det så lite som möjligt såklart...

-Ernest Hemingway

Ge det en vecka minst. Även om den jästen ska vara snabb så jäser sannolikt fortfarande, om än långsammare. För övrigt är det ingen imperial stout med OG 1056, det är en helt vanlig stout, eller en extra stout om du vill ha ett finare namn.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/