weizenbock

Jag håller just nu på med en weizenbock. Enligt lite olika recept ska den jäsa runt 21-24 grader. Jag hittade ett ställe i huset som hade rumstemp på 23 grader.
Jag la en filt runt och allt var frid och fröjd. Jäsningen kom i gång bra. Läste här på forumet att de flesta jäser weizen  mellan 17-20 grader. Blev lite orolig och när jag efter tre dagars jäsning ser att termometern på själva jäskärlet håller 25-26 grader(rumstemp 23) fick jag lite halvpanik och ställde ner den i källaren som håller 19 grader. Jästen jag använder är WLP 300 Hefeweizen.  Vad tror ni? Är det kört eller ska jag agera annorlunda? Tacksam för hjälp...

Sv: weizenbock

Kört är det inte. Jag tillhör skolan som definitivt skulle ha använt källaren på 19 grader  (du jäser då, som du noterade, i cirka 22 grader). Normalt skulle jag tro TT att du får mycket banan och en del alkohol i smaken, men jag vill minnas att det omvända gällde för just din jäst (kolla basic brewing podcast typ 2015).

Generellt avgörs jästtemperaturkaraktären på de första 3 dagarna, så du har inte påverkat smaken mycket av flytten i sig. Jag tror absolut att det kommer bli bra, men eftersom det är en stor öl du gjort redan från början och då den jäst högt, skulle jag gissa att du behöver ge den lite tid även efter att den är klar för att få ut det bästa av den. Jag hade försökt "lagra" i några veckor, men skulle i ärlighetens namn sannolikt börja prova den så snart som möjligt wink  (men däremot kanske inte varit alltför besviken om det smakade sämre direkt efter avslut)

Tack för svar. Mätte fg idag sex dagar efter bryggning till 1017. Helt enligt receptet. Smakade en hel del banan och jäst. Verkar lovande. Jag har tappat om den och ställt i kyl till i morgon för flaskning och primning. Vilken sorts socker och hur mycket socker per liter rekommenderas?

Jag har, när jag flasktappade, alltid kört vanligt socker i en liten sockerlag. Kolla tabeller på nätet för din mängd öl, dess temperatur och den volym du vill ha på trycket (upp mot 3 på en veterligen som denna?) så tar du bort gissningar. BeerSmith har en sådan kalkylator också.