Kryddning av öl i efterhand.

Tappade upp en oktoberfestöl idag som jag mer eller mindre hade glömt att jag hade.

Den är väl inget dåligt öl som så, men inte bra heller. Lite väl grynig i smaken och med en antydan till kokta grönsaker.

Om jag skulle slänga i en kryddnejlika eller två i fatet samt kanske en kanelstång tror ni att det skulle bli en acceptabel julöl? Redan nu smakar den som något av det mer tvivelaktiga produkter som kommer från större bryggerier runt jul. Den har en fin mörk gyllene färg, bra skum (redan utan någon egentlig kolsyra) samt en kropp med en hel del fyllighet som bör stå sig väl till julbordet.

Jaja. hur som helst är det nog bäst att i alla fall försöka rädda en öl som inte smakar tillräkligt gott för att vara njutbar.

Sv: Kryddning av öl i efterhand.

Jag skulle nog i så fall slänga i dom i en påse och bara under några timmar eller kanske någon dag max
eftersom kryddor ger mycket smak på kort tid speciellt kryddnejlika och den kan verkligen förstöra ölet om den tar över smaken, ungefär som julenatt eller god jul nått sånt hette väl det norska julölet som kom förra året, jag tyckte det var odrickbart för att det var för mycket kryddnejlika.

Eller odrickbart ska jag väl inte säga den var ju för dyr för att slänga bort smile

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

det var nog "underlig jul" du tänkte på. fast jag tyckte den var riktigt bra smile men smaken är ju som den är. julenatt däremot, som var kryddad med vanilj var riktigt sliskig.

Hörde en liten anekdot om just Nögne Ö ölet som verkligen stank av kryddnejlika. Det var inte ritkigt meningen med den höga doseringen men de råkade tappa i hela påsen.

Två kryddnejlikor ger nog lagom smak per 20 liter oavsett hur länge de ligger i. En stång kanel bör fungera rätt bra också.

Det finns inte förslag på fler kryddor? Använder relativt låga doser för att inte de ska bli för framträdande.

Joel skrev:

det var nog "underlig jul" du tänkte på. fast jag tyckte den var riktigt bra smile men smaken är ju som den är. julenatt däremot, som var kryddad med vanilj var riktigt sliskig.

Hållar med - julenatt var hemsk men underlig var grejar, fast den nye på bolaget god jul är suverän smile off-topic - en Johansen-specialitet:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Pommerans, kardemumma, färsk ingefära och rostade apelsinskal har jag själv använt. Muskot och saffran är väl också förekommande.

Jag har iofs fått kritik när jag använt för många kryddor på en gång, även om jag själv tyckte det var juligt värre... Det är väl en smaksak såklart.

Lycka till !!

Min Kornglögg (überkryddad barley wine) är i sekundären, och jag har fokuserat på kardemumma i denna batchen; 50g till 5 liter. Det verkar lovande. Givetvis är där lite nejlika och kanel också, men kardemummatonerna överväger. Funkar bra ihop med det söta maltiga.

Pomerans är ju en krydda som borde fungera bra i öl, men jag har inte provat själv.

Think globally. Drink locally.