Är mdet så här man gör när man torrhumlar?

Vid min senaste bryggd fick jag ett bättre utbyte än vanligt och fick då lite väl mycket öl för jäskärlet. Jag rengjorde då en sådan där plastbytta som man köper maltextrakt i från Humlegården och slog i överskottet. Tänkte att det vore kul att prova att torrhumla en del av brygden.

Är det bara att pytsa i lite humle vid omtappningen till sekundären? Jag använde Fuggle som bitterhumle och EKG som smak- och aromhumle. Kan någon av dessa bli bra att torrhumla med? Volymen är 2,5 liter kan då 0,7-1 gram bli bra eller ska det vara mera humle? Hur länge ska humlen få ligga i eller kan den ligga i tills jag tappar upp?

Vad kan jag förvänta mig att det ska hända med ölen? Behöver jag lagra den något extra?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Är mdet så här man gör när man torrhumlar?

EKG helt klart tycker jag. Man kan aldrig torrhumla för lite wink Släng i 5 gram eller mer...
Jag silar av humlen när jag tappar upp. Torrhumlingen är ju till för att få en större arom. Aromen brukar lägga sig med lagring så det är väl att föredra att dricka den relativt färsk om man nu gillar mycket humlearom i ett öl.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag slängde i 3 gram humle. Jag valde dock att stoppa humlen i en tömd te-påse så att jag kan fiska upp den lätt vid flasktappningen.

I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Lite flera frågor om torrhumling. Jag såg en annan variant av humling på en video från www.basicbrewingradio.com James Spencer hade där lagt sin humle i 165 grader Fahrenheit (ungefär 75 grader Celcius?) varmt vatten i 20 minuter. Detta skulle då göras för att oljorna skulle kunna frigöras bättre.

Jag undrar nu om någon har någon erfarenhet av detta förfarande? Vinner man delvis samma effekt när man, som jag lärt mig någon annan stans, tar fram humlen ur frysen dagen innan?

Visst kan man göra ett te på humlen.
Men i mitt tycke så försvinner de allra finaste aromerna på det sättet.
Men som vanligt så är det upp till var och en att göra som de vill smile

Det är du Uffe i Falköping som själv bestämmer, det är det som är charmen och glädjen i att göra något eget.

uffe_i_falköping skrev:

Lite flera frågor om torrhumling. Jag såg en annan variant av humling på en video från www.basicbrewingradio.com James Spencer hade där lagt sin humle i 165 grader Fahrenheit (ungefär 75 grader Celcius?) varmt vatten i 20 minuter. Detta skulle då göras för att oljorna skulle kunna frigöras bättre.

Jag undrar nu om någon har någon erfarenhet av detta förfarande? Vinner man delvis samma effekt när man, som jag lärt mig någon annan stans, tar fram humlen ur frysen dagen innan?

Jag använder Gerards Tea metoden regelbundet och tycker den fungerar bra. Hela grejen är till för att snabbare få arom i ölet än om du bara häller i humlen i kall vätska, vilket tar längre tid. Metoden är framtagen för pellets men funkar säkert med kottar och puckar också. Gerard Lemmens rekommenderar MAX 75°C och MAX 20 min så jag har minskat ner tiden till ca 10-15 min och tempen till runt 70°C för att behålla så mycket arom som möjligt.

Mer om detta i mitt inlägg här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=5990#p5990

Torgny skrev:

Hela grejen är till för att snabbare få arom i ölet än om du bara häller i humlen i kall vätska, vilket tar längre tid.

Vad menas med snabbare. Nu har jag planerat att låta humlen ligga i en vecka och sedan tappa upp på flaska. Är det lagom, för kort eller för lång tid.

Kortare tid en veckan kan jag inte se att jag är i behov av nu. Fast det är klart, jag kanske missar någon gång och vill ha lite mera hulearom i och kommer på detta precis innan tappning.

8 Senast ändrad av Torgny (2006-11-09 20:43:01)

uffe_i_falköping skrev:
Torgny skrev:

Hela grejen är till för att snabbare få arom i ölet än om du bara häller i humlen i kall vätska, vilket tar längre tid.

Vad menas med snabbare. Nu har jag planerat att låta humlen ligga i en vecka och sedan tappa upp på flaska. Är det lagom, för kort eller för lång tid.

Med snabbare menar jag precis det jag skriver. Humlearomen (oljorna) väcks till liv och går mer eller mindre direkt ut i ölet (instant hop aroma - som Gerard uttrycker det). En nackdel med att torrhumla en längre tid är att man riskerar få en "gräsig" smak i ölet som inte är speciellt attraktiv. Sedan kan väl detta också bero på vilken humlesort man använder. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av "gräsiga" öl utan det är information jag snappat upp på nätet.

En vecka är väl helt ok.

För övrigt håller jag med Kenneth. Det är ditt öl...gör som du vill...hitta din egen metod som du tycker funkar.

9 Senast ändrad av uffe_i_falköping (2006-11-09 22:31:09)

Givetvis är det min öl men det är bra att veta hur andra gör. Så att man får input hur jag kan variera min ölproduktion maximalt för att hitta en stil som passar mig. Om jag inte är nöjd med hur ölen smakar denna gång kommer jag säkert att test te-metoden senare. Är jag nöjd så håller jag mig kanske kvar vid den torra varianten av torrhumling.