Alkoholhalt - och smak?

Bryggde min fjärde batch för en vecka sedan (9 dagar rättare)
Lånade en Grainfather - gick bra (utom att jag fick kyla "manuellt" som jag brukar göra, eftersom inte fick igång kylanläggningen
Gjorde en egen design: Saison - på 30 g vardera ingefära och citronmeliss på 13 liter - men med lite extra humle och torrhumling idag. Har gjort liknande en gång, som blev kanongod.
Två frågor till alla rutinerade och hjälpsamma människor här ute:   
1) Missade att mäta OG precis innan hällde i jästen, som jag gjort tidigare - men gjorde det samtidigt/direkt efter. Blir det fel mått då? Ska det vara utan minsta jäst i? Det var då 1,53. Idag var det 1.20. Kan jag dra några som helst slutsatser av detta? 
2) Smakade lite på det (9 dagar i jäskar som sagt). Har jag tydligen aldrig tidigare gjort enligt mina anteckningar. Var VÄLDIGT bittert - även med mina förväntningar. Blir det mindre bittert i tunnan och sedan flaskorna av sig själv. Eller ska jag göra något när jag buteljerar - eller tidigare. (Luktade väldigt gott och såg bra ut!)

Tacksam

Ulf

Sv: Alkoholhalt - och smak?

...och ny fråga!
När jag idag torrhumlat, hällde jag som vanligt på StarSan i jäsröret efteråt. Nu - en halv dag senare luktar det terpentin från jäsröret. Någon som råkat ut för? Vet vad det är? Något jag ska/kan göra? Aldrig upplevt innan!

1) Det beror på. Om du byggt upp jästen och därmed pitchar i en 2-liters starter i 13 liter vört,  spär du såklart ut det en but. Måttet 53 är såklart alltjämt riktigt, men det kommer då av dels vörtkoket, dels den styrka som startern hade. Pytsade du däremot bara i ett packet jäst åå några ml är påverkan tillräckligt liten för att inte ha någon inverkan. Då kan du ta dina 53 i beräkningarna för vilken effektivitet du hade vid bryggandet. Att SG var 20 efter några dagar innebär ju att det jäst på bra. En saisonjäst ska typiskt komma ned i de låga entalen - typ 1.004 eller så - med följd att den då hade ett par dagar till att jäsa.

2) Det är svårt att efterjustera bra. Det kommer smaka annorlunda iom att du höjder kolsyrehalten i set drickfärdiga ölet och sannolikt lägger sig det eldigaste med tiden.

3) Svårt att säga. Är det jästen du känner? Luktar hela batchen det eller bara vätskan i jäsröret? Oavsett egentligen, är rådet att vänta. Det är inte mycket du kan göra åt det nu ändå.

Tack Bo!