Alternativ till John Guest

Har nu fått haveri på totalt fyra john guest kopplingar till min beergun, tidigare har kopplingen direkt ut från fat-snabbkopplingen spruckit och idag havererade kopplingen på beergun:en och övergången till sytråden. Bytte till JG för att det var svårt att få slangklämmor att täta ordentligt och för att få in en sytråd i systemet.

Finns det några kopplingar som är lika smidiga och täta som john guest men inte lika känsliga?

Sv: Alternativ till John Guest

Hur har du lyckats med det? Jag har använt JG i minst tio år och aldrig (peppar, peppar!) råkat ut för något "haveri". Det finns liknande instickskopplingar av andra fabrikat (DMfit, Legris etc.) men jag vet inte om de är bättre på något sätt.

Vad menar du med haveri förresten? Är det läckage?

Jag vet att JG kan läcka om man inte trycker in slangen ordentligt i botten. Sen ska det också vara rätt gänga om det nu är är en sådan koppling samt givetvis rätt sorts slang hela vägen.

Men det verkar kanske har utövats ett visst övervåld på något sätt.

Sv: Alternativ till John Guest

Tror det är kylan som gör att de inte håller. Har fått sprickor i 3/8 - 1/4FFL kopplingen som sitter på kulkopplingen till ölventilen vid två tillfällen, den ena var definitivt inte pga yttre påverkan och sprack radiellt mitt på ytterhöljet över slang delen. Nu senast havererade låsningen på två raka kopplingar efter att jag hade kylt hela beergun:en - inte heller här har de utsatts för några större krafter.

Sv: Alternativ till John Guest

Rambo skrev:

Tror det är kylan som gör att de inte håller.

Det ska väl vara rejält kallt om plasten ska spricka vid normal hantering. Har du grejerna i frysen på något sätt?

Sv: Alternativ till John Guest

Det verkar som att du är i gott sällskap. För det är väl den här delen du menar?
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin … -38-14-ffl

Sv: Alternativ till John Guest

När det gäller gassidan använder jag inte JG utan instickskopplingar i metall som jag hittat i en butik för hydraulik/pneumatik. Jag använder gängad Corneliuskoppling med mutter och nippel samt huvudsakligen slang med 6mm ytterdiameter i polyuretan eller polyamid.  Även på vätskesidan har jag inte haft JG direkt på Corneliuskopplingen utan även där mutter och nippel samt därpå 3/8" slang och sedan  JG-övergång till sytråd.

7 Senast ändrad av Roger (2016-08-01 13:55:54)

Sv: Alternativ till John Guest

Hej Rambo!

Jag jag har varit i kontakt med JG idag angående dina kopplingar. Kopplingarna ska tåla normalt förekommande rengörings och desinficeringsmedel. Och även tryck och kyla. Dom vill gärna analysera dina kopplingar för att se över  vad som kan vara orsak till problemet.

Maila gärna dina adressuppgifter till mig på info@humle.se så skickar jag ett frankerat kuvert till dig så att du kan skicka tillbaka kopplingarna till oss.

Mvh/ Roger

Sv: Alternativ till John Guest

Min 3/8" förgrening höll 1 vecka, sedan var båda låsringarna (hylsorna) separerade från lås klackarna...
Tror det är när slangarna inte är raka som detta blir resultatet...

Sv: Alternativ till John Guest

mex165 skrev:

Min 3/8" förgrening höll 1 vecka, sedan var båda låsringarna (hylsorna) separerade från lås klackarna...

Hylsorna ska väl vara löstagbara? De sitter bara med en liten plastgrej så att inte allt ska falla isär, men det kanske var det som hände och att det då inte gick att sätta ihop igen?

10 Senast ändrad av mex165 (2016-08-02 11:53:04)

Sv: Alternativ till John Guest

Pusslar du, så tittar jag på...!
Tror inte att min teori håller, tror mer på urusel kvalit... hrm, kvalitet skall inte nämnas i samband med detta...
Fel nr.2 av mig... det var inte 2st som var trasiga, det var alla...

Den hela (referens) som ligger på vänster sida är till salu... Utan garanti wink

http://ladda-upp.se/files/2016/b199178.jpg

Sv: Alternativ till John Guest

Uppenbarligen här något hänt hos JG. Bytt underleverantör, lagt tillverkningen i något lågprisland etc.

Sv: Alternativ till John Guest

Väldigt irriterande att det inte finns reservdelar...
Eller kanske ännu surare att det behövs yikes
Men det funkar så länge man inte tar ut slangen...

Sv: Alternativ till John Guest

Hej på er!

Tråkigt att vissa av er upplever problem med JG-kopplingarna.

Låsringarna ska inte, och behövs heller inte tas loss. Om en låsring av någon anledning skulle lossna, så tryck försiktigt in den i kopplingen igen.

När en slang ska dras ut ur kopplingen så ska låsringen tryckas in mot kopplingen. För personer med välväxta fingrar finns det ett speciellt verktyg för den manövern här

För att kopplingarna ska hålla tätt är det också viktigt att slangen som används har ett rakt snitt, och att den är intryckt hela vägen.

Mvh/ Roger

Sv: Alternativ till John Guest

Roger skrev:

Hej på er!

Tråkigt att vissa av er upplever problem med JG-kopplingarna.

Låsringarna ska inte, och behövs heller inte tas loss. Om en låsring av någon anledning skulle lossna, så tryck försiktigt in den i kopplingen igen.

När en slang ska dras ut ur kopplingen så ska låsringen tryckas in mot kopplingen. För personer med välväxta fingrar finns det ett speciellt verktyg för den manövern här

För att kopplingarna ska hålla tätt är det också viktigt att slangen som används har ett rakt snitt, och att den är intryckt hela vägen.

Mvh/ Roger

Japp!

Det är viktigt med ett rakt, fint snitt.

Använd en slangkapare, och kapa SAKTA för ett perfekt snitt.

Jag rekommenderar en sådan som säljs av välsorterade datorbutiker på nätet, som har mycket utrustning för att vattenkyla datorer.
De är dock dyra.

Ett alternativ är t.ex: http://shop.humle.se/utrustning/kopplin … langkapare

Annars kan man väl surfa runt:

https://www.google.se/#q=slangkapare

Sv: Alternativ till John Guest

Jo, visst är det viktigt att det är rakt, snyggt och rent...
Men när man inte rört själva kopplingen utan bara flyttat på slangen (när man byter fat) skall väl inte låsringarna gå i upplösning!?!?
Den kopplingen satt på CO2 sidan, så kanske det är kylan som tar knäcken på låsringarna!?!?