Möjlig mögeltillväxt i jästen?

Hej jag har odlat upp jäst några gånger nu för vårt bryggeri och hittils har det gått över förväntan. Men nu senaste gången när jag odlade upp en WLP001 så ser jag något mystiskt på ytan av jästen som jag ställt i kylskåpet. Jästen jäste på fint när den åt av vörten och jäsningen avstannade ungefär som den brukade efter 36 timmar (jag kör med magnetomrörare i klimatkammare)
Jästen står i en Ekolv och på botten har jästen lagt sig fint och ovan har jag kvar en del av vörten, dock ser det ut att bildas små 5-10mm vita öar på ytan av jästen.

Tidigare har jag fått mögel på en jästkultur men då har möglet legat på ytan och jag har googlat runt och försökt hitta bilder på mögel i jäst men oftast ser det ut som om den ligger på ytan.

Så min fråga är vad tror ni att det är, behöver mögel syre och ligger därmed på ytan där det både finns syre och mat elle rkan det bildas nere på ytan av jästen? Eller är det bara någon sorts reaktion där jästen klumpar ihop sig?

Vi ska eventuellt brygga på onsdag så jag hoppas kunna ta något beslut om denna jäst...

Sv: Möjlig mögeltillväxt i jästen?

Kan det vara så att det är en annan jäststam som lagt sig ovanpå... som kan ta mer socker från vörten och därmed växer på sig efetr att den andra jästen lagt sig eller klumpar de ihop sig bara så att de två olika jäststammarna delar på sig...

Är inte de vita öarna bara lite vanligt skum?
Jag får i princip alltid små vita öar när jag gör förkultur.

Ligger alltså skummet på jästen? dvs vi pratar inte på ytan av vörten som vanligt skum som när man jäser tex? Jag odlar ju upp jästen i en större Ekolv och låter det sjunka till botten och dekanterar sedan av vätska och tar reda på jäst och lite vört. Jästen brukar bara lägga sig på botten för mig utan klumpar ovanpå. är klumparna skum?

Läste lite dåligt sad
Så de små vita öarna ligger direkt på jästkakan i botten av e-kolven?
Ett råd är att ta ett smakprov på vörten för att kolla om det smakar illa.

Kan bara dra mig till minnes en öl som jag bryggde för länge sedan som fick små vita "flingor" nästan som något slags saltkristaller.
Ingen som jag frågade visste vad det var, men det påverkade inte smak eller doft, tvärtom så fick jag ett silver på det ölet i SM 1996 smile

Kul med Silver!
Jag vågade inte använda det igår, hoppas att den jästkultur jag gjorde räcker till ändå, jag fick ju inte liknande beteede i de två andra ekolvarna jag hade så jag funderar om det bildats någon jäststam som kunde äta mer av det socker som fanns i vörten efter att den ordinarie jästen kört klart eftersom klumparna biladades efter att den vanliga jästen (WLP001) lagt sig på botten...
Kan de inte fixa forumet så att man kan lägga upp bilder???