ny på att kolsyra i fat.

har fyllt ett cornelius fat med ca 18l härlig APA.

har fatet i ett utrymme som håller ca 18grader.
vill ha  2,4 co2 så siktar på att ha ett tryck på 1,7 i fatet.

nu är det så att jag fått lite för stora slangklämmor till kopplingarna så vågar inte ha gasen på hela tiden.

Jag har gjort så att jag tryckte i 4 bar i fatet  igår kväll , kopplade sedan bort co2 tuben och idag på morgonen hade trycket sjunkit till 1 bar,
vilket jag hade räknat med då co2 absorberas i ölen (hoppas jag), trycker i co2 till 1,7.

nu till frågan kan jag fortsätta göra såhär tills trycket inte sjunker under 1,7bar ?
är då ölet färdigt när trycket förblir på 1,7?
bör jag ha högre tryck nu i början?
har läst massor av trådar men inte lyckats hitta något svar, hoppas jag inte har startat en onödig tråd.

cheers!

En öl i handen är bättre än 10 på systemet wink

Sv: ny på att kolsyra i fat.

I mina öron låter det helt rätt med att fortsätta att trycka i co2 tills trycket stabiliserat sig på önskad nivå. Hoppas att det är rätt för det är så jag gör.

Det funkar utmärkt att ha högre tryck i början, skulle det bli för högt när det blivit stabilt är det bara att vädra ur tills trycket landar på rätt värde.

Det funkar (förutsatt att du kollat rätt i omvandlingstabell mellan temp och tryck). Tänk dock på att du måste hålla 1,7 sen när du tappar ut öl eftersom tycket annars sjunker lika snabbt.

Jag gissar att det går långsammare i rumstemp, men håll koll så att du inte drar på för mycket. När jag trycksätter i min keezer som jag håller runt 5 grader så kör jag på 2 bar under ett dygn för att sen ta ned till 1 bar som jag sedan håller.

tack för svar!
Känner mig lite lugnare nu ????

Är inte riktigt med på hur du menar Bo , ska jag hålla 1.7bar när jag tapar upp ? Är inte det alldeles för högt serverings tryck ? Tänker att det bara blir skum då.
Just nu har jag bara en piknick tapp utan restriktor slang (sytråd).
En Beergun är beställd men kommer om typ 4 veckor och så länge kan jag inte vänta på att smaka på brygden ????

1,7 bars tryck behövs bara om du vill servera ölen när den håller 18°, men vem vill det?

Om du kyler fatet för att servera kommer trycket att sjunka men du kommer ändå behöva släppa lite på trycket för att nå serveringstryck.
Man får labba lite med rätt serveringstryck, det är många faktorer som spelar in, typ av kran, slanglängd, slangdimension, temp. Men att sänka trycket i fatet när man serverar förstör inte ölen, du kan alltid återställa trycket mellan gångerna.

Om tanken är att fylla flaskor med en beer gun behöver du också kyla ölen till nästan 0° för att du inte bara ska få skum.

Serveringstryck är det tryck du "behöver" för att det ska fungera. Om det skiljer sig från det tryck du vill ha i ölet eller inte påverkas av längden och diametern på slang från ölet till kranen. Jag har balanserat mitt så att man inte behöver sänka vid servering. Jag använde dock "hålla" av just det skälet. Det är möjligt att du kommer att behöva dra ned vid servering, men du måste då höja igen för att se till att hålla dina 1,7 bar. I annat fall kommer fatet tryckutjämnas på ditt serveringstryck istället.

Ok då är jag med!
Tack!

Om jag ska kyla fatet innan servering bör jag då sänka trycket även om jag bara kyler 2-3 timmar.
Tänkte sätta ner fatet i en frysbox någon timme innan jag ska servera
Eller det blir kaos i fatet med sådana temperatur växlingar ?

Vågar inte svara då jag aldrig gjort det. Magkänslan säger dock att det i sig inte ska spela någon roll. Det viktiga i min värld är att du försöker ha bra balans på ölslangen ut. Ta hellre i ett par meter extra och kapa sen, istället för att snåla och köpa för kort först. Många, ink. mig, kör med s.k. sytråd i en del av systemet ut. Det gör ju att serveringen må ta några sekunder extra, men samtidigt slipper man skum till förbannelse av att ha för kort/grov slang ut.

Tack för all hjälp????
Får prova mig fram.
Då jag bara fick 1m grov slang med i start kittet så blir det nog inte bra hur jag än gör så får beställa sytråd...
Men kommer att pröva med det jag har nu till helgen iaf

11

Öl i glaset får du tillslut - det är bara att prova på. Lycka till!

När du uppnått rätt jämviktstryck vid 18° (2.4 CO2volym/volym) dvs 1.7bar behöver du inte göra mer. Kyler du fatet till 6° kommer trycket att sjunka till 0.9bar bara genom kylningen utan att förlora jämviktstrycket. Har du ett serveringstryck på 0,8bar behövs det alltså inte några större justeringar,men att servera öl med 1,7bars tryck låter "skumt"

Skulle du då öka trycket till 1,7bar när ölen håller 6° får du 3,5 CO2volym/volym vilket är betydligt mer. Skulle gissa att ölen blir rätt bubblig.

satte fatet i min frysbox i ca 3 timmar för att sedan tappa upp ett glas , funkade skit bra big_smile
funkade bra även utan "sytråd"
och ölen smakade grymt bra!
mao, im a happy camper  big_smile

14

Kul, grattis!