Vettig kylning? Min kyl är just nu dedikerad till öl..

.. men den vägrar hålla temp, inte mycket skillnad på min och max.
Fick ner den till nollan på ful fart, och höll sig där hyfsat, enligt termometern på hinken, men inte bra nog enligt termometern jag hade i kylen. Det svajade mellan 0 till 5 grader. När jag skulle kall-krascha första gången.
Och jag tänkte fortsätta dedicera merparten av kylen för att prova att jäsa lager, men märker att på minsta inställningen så går det mycket riktigt att få den runt 10.. i en kvart eller så! Sen ner till 5 grader igen. (är inte elektriker, och vågar inte plocka isär kylen för att slänga termostaten)

Hur har ni som inte har ett hus med inbyggd sval Fritzl-källaravdelning, löst lågtemperaturjäsning?

Jag bor i lägenhet, och till råga på allt längst upp, så jag åker på alla andras värme oxo. (och har inte råd att köpa en anläggning för 100k bara för att leka bryggare.)
Jag såg någon som hade en listig/lustig lösning, med en frigolitlåda från Bauhaus, med uppsågat hål för toppen av jäshinken, och ett gäng kylklampar.

Men närmaste Bauhaus är inte alls nära mig, och hittade ingen möjlighet att beställa något liknande från dem, då det inte fanns.
Någon som har något tips som inte är svindyrt! (tipset i sig bör iofs vara gratis (men lösningen behöver inte vara det, helst bara billigt och smidigt))

2 Senast ändrad av binx (2016-03-05 07:46:11)

Sv: Vettig kylning? Min kyl är just nu dedikerad till öl..

Köp en universaltermometer.
Humle har en i sitt sortiment och konrad med C. wink

ha koll på blocket och köp en billig kyl, eller lägg in en annons att du önskar en gratis kyl och att du hämtar den. Även sökningen på BORTSKÄNKES kan du finna en kyl, jag har fått två gratis enda kravet var att jag skulle själv hämta den.

Hur vet man att just DEN kylen är mer kompetent på att hålla sin temperatur? (Den jag har nu är drygt ett år gammal, men var ett gratis tillval.( Elextrolux ERB3425W kyl/fryskombo, om vi har någon kylexpert på forumet?))

Jag har kollat lite på kylar, på blocket, och hittat en del som verkade 'idealiska'. Men då jag bor så bra till sedan 9 år tillbaka, så jag inte sett någon hållbar anledning att köpa en bil, vilket begränsar min förmåga att att åka på en blixt-räd efter en kyl.

De flesta kylar diffar väl på några grader tack vare att termostaterna är av så kallad bimetall i många lägen. Det viktiga är ju vad vörten håller för temperatur.

En universaltermostat och en bit liggunderlag är "allt" som behövs för att få en bra jäsning. Plugga in kylen i termostaten och lägg termostatens sensor mellan liggunderlaget och hinken (jag har tejpat fast liggunderlag på några hinkar). Svårare än så behöver det inte vara.

Vill du gå avancerat så köper du en STC-1000 och en kontrollerar både värme och kyla.

Tackar för tipsen!

För att förtydliga ställer man kylen lågt så den köra hela tiden och låter den externa termostaten istället.

Jag har en annan idé om det där med liggunderlag. Har testat att sätta tempsensorn sådär, men resultatet blir att kompressorn går långa stunder och är av långa stunder. Det finns stor anledning till att misstänka att temperaturen på en sida av hinken skiljer sig flera grader från andra sidan (jämför bara med hur temperaturen kan diffa i en mäsk). Dessutom blir det onödig isbildning på kylelementen (såvida inte avfrostningen som finns på nyare kylar fortfarande är aktiv, vilket i praktiken innebär ett värmeelement som värmer upp isen - vilket alltså stör vår tempstyrning). Min lösning är att istället sätta in en liten fläkt (t.ex. en 12 v-fläkt från en gammal dator), som får blåsa på kylelementen så att de inte isar igen. En annan fördel är att luften blir fräschare med en fläkt, det blir inte lika fuktigt och äckligt som det kan bli annars. Det är framförallt tydligt vid kallare temperaturer (lagerjäsning, kegerator, kallkrasch).

Framför fläkten sätter man temp-sensorn, så att den håller omgivningstemperatur. På samma sätt håller omgivningen runt jäskärlet den tempraturen (luft i rörelse har bättre kyleffekt än stillastående, eftersom den hela tiden flyttar bort värme på ytan). Man kan hävda att jäsningen utvecklar värme under den mest intensiva fasen. Ok, så sänk temperaturen i början ytterligare då om det visar sig vara ett problem. Jag tror dock att varierande temperatur är mycket värre än att det är någon grad för varmt - det är framförallt vid temperaturfluktuationer jästen blir stressad och producerar oönskade smakämnen.