kryddor i saison?

Hej,

tänkte brygga en saison på pilsner och lite vete, krydda med mount hood-humle och faktiskt lite grönpeppar. Ca 15 l.

1. Funkar det med grönpeppar, eller ska jag spola det? (Ta svartpeppar istället? Nån som testat rosepeppar?)

2. Hur mycket grönpeppar till 15 liter?

Tacksam för tips och råd!

Sv: kryddor i saison?

Jag måste fråga varför du är inne på att använda grön/svart/rose/peppar som krydda?
Är det något som finns i någon kommersiell variant?
Koriander är den krydda som oftast används i olika belgiska/flamska öltyper.
Koriander ger en viss citrus och lätt ton av peppar.

Det finns några humlesorter, Liberty, Tahoma, Triplepearl,Pacific Jade, samt jästsorter, tex "Belle Saison", som ger ett "pepprigt" bidra.
Är det något sådant som du är ute efter?

kommersiella exempel med grönpeppar just känner jag inte till. däremot svartpeppar är väl inte helt ovanligt (vill minnas att Nils Oscar t ex gjort en ljus belgare med svartpeppar.)

anledningen är att jag helt enkelt gillar grönpeppar, och funderar nu på om det kunde funka i en saison.

mkt riktigt, som du skriver, ger ibland belgisk jäst pepparkaraktär. nu tänkte jag få till en sådan på annan väg. subtilt, förstås.

Jackdaw i Uppsala brygger en belgisk blond med grönpeppar och clementin som faktiskt är riktigt god. Tror det gäller att vara försiktig med mängden dock.

Tyvärr så har jag inte någon erfarenhet av just grönpeppar, men när det gäller kryddning så kan man generellt ge rådet att krydda försiktigt.
Jag skulle nog ge två givor, en vid c:a 15 minuter från kokslut för smak och en vid c:a 5 minuter från kokslut för aromen.
Ungefär på samma sätt som med humle.

Vad gäller mängden så kanske 0,5 gram/liter är tillräckligt.
I alla fall om man vill ha ett subtilt bidrag.

Lycka till.

Jag ska försöka brygga denna vecka el i början på nästa. tar till mig ditt tips om mängd/liter för att få liten touch av grönpeppar. lite rädd för att grönpepparn kan bli unken eller så. förhoppningsvis går det vägen!