Rengörning av flaskor

Tänkte kolla om det är någon som vet om det räcker med att sätta in flaskorna i diskmaskin eller om man måste göra något mer med dom?

Flaskorna är rena men hur varmt blir det i diskmaskin, varmt nog för att få bort alla bakterier eller?
dessutom så antar jag att man inte ska ha diskmedels pulver i, men jag har en tanke, kan man inte ha i sånt där rengörnings pulver som är till för ölbryggning? det borde väl fungera som vanlig maskindiskpulver och den kommer väl antagligen in i flaskorna och i kombination med värme torde det väl räcka?

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

2 Senast ändrad av spover (2006-11-01 01:23:06)

Sv: Rengörning av flaskor

har aldrig själv provat diska flaskorna med diskmaskin
men det borde duga fint , hetvatten dödar det mässta
frågan är om det tar invänndigt lika bra också

jag brukar diska flaskor med en flaskborste och diskmedel
sen har jag en flasksköljare från humlegården därmed har
man gjort en teknisk rengörning sedan ställer ja flaskorna i
ugnen på 150C och därmed har jag gjort en total desinfesering

jag brukar även använda jodfor till hinkar för desinfesion
som finns att beställa här också

Skippa diskmaskinen , den gör nog rent flaskorna utvändigt men har svårt att komme åt invändigt . Risken är att det blir rester kvar av diskmedel och det vill man ju inte. Själv rengör jag med hett vatten och flaskborste, sköljer noga sedan 1tsk vatten i flaskorna och 1,5timme i ugnen 150grader. Detta om flaskorna har varit urskjölda innan , annars får man ta till något starkare medel för rengöringen.

SKOOGIS

men 1,5 timme i ugnen känns ju lite i överkant eller? hur länge måste man vänta efter att man haft dom i ugnen tills man kan börja tappa upp ölen i flaskorna?

förslagsvis tills dom kallnat

Låter som en bra idé smile

Hej
Problemet med rengöring invändigt är att det ibland ligger det något brunt gägg som blir nästan ett med glaset. Flaskborste, lutsköljning eller skursand (enligt gammal fin buteljsköljersketradition från söder Mälarstrand) brukar funka. 80 gradigt vatten dödar dom flesta typer av bakterier men inte alla. Jobbar du på ett mikrobiologiskt lab brukar 4 tim vid 180 grader vara standardprocedur, vid torrsterilisering, men är overkill i hembryggarsammanhang. själv försöker jag hålla över 2 timmar, om jag inte har exremt bråttom.
Man brukar ange 40 graders tempskillnad för att inte temperaturchocka glaset när det skall fyllas av. Har faktiskt lyckats få flaskor att spricka efter att ha haft dom i varmvatten (över 80) och spolat dom i kallvatten.
/Anders