Lite mer experiment
Jag håller på och jobbar på en datormodell och ett litet mätsystem som jag så småningom ska använda för att simulera jäsprocessen.
Gjorde i påskhelgen ett litet förtest, och mätta värmeutvecklingen i en liten konstig förkultur, men det är principen som räknas.
Jag har mha billiga temperatursensorer + brusreducering kommit till att jag kan mäta temperatur ganska reproducerbart med en upplösning på +/- 0.1 C.
Jag mätte värmeutvecklingen i förkulturen relativt omgivande temperatur och fick en väldigt fin kurva. Karakteristiken på kurvan motsvarar exakt den förväntade jäsaktiviteten. Vilket stämmer exakt med teorin då värmeutvecklingen i princip är poportionell mot totala jäshastigheten och gasutvecklingen.
Nästa projekt blir att förfina bubbelmätaren så att jag kan korrelera värmeutveckling och gasutveckling.
Som ni ser är upplösningen så passa bra att man tom skulle kunna använda en bra temperaturprob som mått på jäsaktiviteten. Så länge man har en värmeutveckling i jäskärlet (om än liten) så jäser det fortfarande!

Störningarna är jag som tar på probem. JAg har två prober, en i förkulturen och en utanför i luften. Kurvan motsvarar temperaturskillnaden mellan kulturen och omgivningen.
Inte så upphetsande kanske. Men det kommer nog att bli ganska grymt när jag kan korrelera detta med gasutvecklingen. Har också idé om att komplettera med en tryckgivare och mäta CO2 trycket.
Största boven vid temperaturmätningar förutom kalibreringen är brus i kablar och förstärkare. Genom digital brusreducering har jag fått upp reproducerbarheten på mina 30 kronors givare till nära +/- 0.1C.
/Fredrik